Hoppa till huvudinnehåll
2019-12-03

Vad är Apple Education Bootcamp?

Jag och Martin Wihlborg har precis kommit tillbaka från Apple Education Bootcamp i London. Vi summerar här våra intryck.

Det var ett antal återförsäljare av Apple inom education från hela EMEIA som även var på plats, Atea Finland och även våra närmaste kollegor i branschen Lin Education och Macsupport från Sverige.

Vad är Apple Bootcamp och varför åkte vi dit?

Apple Bootcamp är ett tillfälle vi får från Apple att träffa andra återförsäljare från hela EMEIA och utbyta erfarenheter från education-sektorn. Vi får också en chans att lära oss mer om Apples verktyg och hur de kan användas på bästa sätt.

Vad innehöll dagarna?

Det var en dag med program från morgon till kväll. Dagen började med upphämtning från hotellet på morgonen till ME, den konferenslokalen som gällde. Vi fick alla låna varsin iPad med programmet skrivet i när vi kom dit. Föreläsningar varvades med workshops och praktiskt arbete. Helgrupp ibland och mindre grupper ibland. En skola från ett utsatt område berättade om skillnaden iPads gjort för dem. Det var ett intensivt schema med olika teman från kreativitet och finansiering och tillgänglighet och hjälpmedel. Intressant att tillägga att Apple verkligen satsar på att deras produkter ska vara anpassade för alla. En workshop ägnades åt att djupdyka i hur deras 50 olika hjälpmedel kan underlätta för personer med t ex nedsatt syn, adhd eller andra funktionsvariationer.

Vad pratar Applepartners från andra länder om?

Finland pratade mycket om att utgå från eleverna. Försök inte hitta på roliga saker som du som vuxen tror att eleverna ska tycka är kul. Eleverna ska istället bestämma vad som är roligt och vad de vill ha för inslag på lektionerna. Du som lärare gör sedan detta till något lärorikt.

Finansiering i andra länder går mycket ut på att låsa in kunderna till att betala mer. Du hyr enheterna i 3 år, en vecka innan hyrestiden löper ut ringer du upp och undrar om de vill att vi hämtar alla iPads nedpackade i kartong nästa vecka eller om de vill förlänga ett år till. Jaha, du hinner inte samla in alla 300 iPads på en vecka, okej då får du helt enkelt förlänga. Jaha, du har slängt kartongerna? Det blir 30 kr per enhet tack. Bra upplägg? Nej, verkligen inte och detta vill Apple förändra.

Andra länder jobbade även med modeller där de hyrde ut enheterna till eleverna. En mindre månadskostnad fick de betala för att ha en iPad. Detta är förstås inte möjligt i Sverige.

Dina tre mest intressanta spaningar att förmedla till oss som inte var där?

  1. Jobba med ditt varför a la Simon Sinek.
  2. Tillgängligheten som är inbyggd och invävd i allt Apple gör, som ständigt utvecklas och som ser till så att alla oavsett funktionsnedsättning eller språkkunskaper är inkluderade.  
  3. Apple services är nu 1/5 av hela omsättningen, upp med 18 % yoy och står för 1/3 av marginalen. I framtiden går vi bort från att jaga lägsta priset. Vi väljer tjänster och prenumerationer/månadskostnader där det blir win för kunden och win för företaget och win för världen (miljö, hållbarhet, arbetsvillkor etc.).

Avslutningsvis; Förra gången det var ett Education Bootcamp blev Atea i Sverige utsedda till Education reseller of the year i EMEIA, inga ceremonier den här gången?

Nej, det var en tävling där man skulle skapa en stumfilm på kort tid. Inte helt oväntat var det de mycket uttrycksfulla italienarna som kammade hem det. 

För övrigt är Airpods inte bara till för att lyssna på musik, utan är en del av deras tillgänglighetskoncept där de kan fungera som en enklare hörselapparat. Utmärkt för att stänga ute alla störande bakgrundsljud och bara fånga upp tal.