Hur utbildar vi för ansvarsfull användning av AI-verktyg i förskola och skola?
Under Almedalsveckan bjöd Atea in Andreas Skog från AI Sweden och diskuterade utmaningar och möjligheter med AI. Det är inte längre en fråga om vi ska använda AI, utan hur vi ska förhålla oss till en ny verklighet där AI redan används i hög utsträckning.
På mindre än ett år hade språkmodellen ChatGPT över 100 miljoner användare i veckan. Men det är inte alla lärare och alla elever som använder AI - och de som använder det gör det heller inte alltid på ett ändamålsenligt sätt.
När och hur vi ska använda AI
En elev kan med ett enkelt knapptryck få ChatGPT att sammanfatta en text, ett längre mejl eller en instruktion. En lärare kan skräddarsy undervisningen efter var och ens behov för att möta eleven där han eller hon befinner sig.
En elev kan lika snabbt be den översätta eller få den att förenkla genom, den vida populära användningen, att be den förklara som för en tolvåring.
Den stora frågan här är när är detta bra att göra, och när blir det en fördummande genväg? När ska eleven testa att traggla själva lite till, och när ska det övas på ihärdighet och uthållighet innan man ber om hjälp och facit?
”Hur påverkas vi om vi läser 10 sammanfattningar av böcker i stället för en hel bok? Hur blir våra interaktioner när vi vänder oss till AI och ber om hjälp i stället för att ta hjälp av våra vänner, familj och lärare?”
Lärarens roll är fortsatt viktig och behövs för att vägleda elever i när och hur AI används för att optimera lärandet. Men då krävs förstås att även lärarna får tid och möjlighet att lära sig detta själva. Det kan inte vara upp till var och en att utbilda sig i detta om vi vill nå likvärdighet.
Partiskhet och snäva perspektiv
ChatGPT utvecklas ständigt - men trots det finns en brasklapp inlagd på OpenAI:s websida att ChatGPT inte är fri från partiskhet och stereotyper, att modellen är snedvriden mot västerländska synsätt och presterar bäst på engelska.
I en artikel från 2024 som handlar om mångfald och språkteknologi skrivs att de stora språkmodellerna bygger på en teknologi som är begränsad till endast 3 % av världens mest utbredda språk.
Skolan får även här ett större ansvar i att se till att balansera denna snäva bild och att arbeta för att få in fler perspektiv och källor. Att granska eventuell partiskhet, fördomar och stereotyper.
Säkerställ att alla elever får en likvärdig tillgång till utbildning
Enligt senaste rapporten från Ungdomsbarometern är det mer vanligt för killar att använda AI för skolarbete och bland tjejer på fritiden.
När det saknas en AI-strategi och det inte finns med i det systematiska kvalitetsarbetet får likvärdigheten lida. Återigen kan det inte vara upp till var och en att ta till sig kunskap på eget initiativ.
Varje huvudman behöver säkerställa att samtliga lärare och elever och vårdnadshavare får utbildning i AI.
Elevens integritet behöver respekteras i interaktion med AI-baserade verktyg och plattformar
Vid inloggat läge tränas inte språkmodellen på din data, och när det pratades om detta i Almedalen uttryckte flera i publiken en oro över huruvida man verkligen kan lita på det.
När föreläsarna ställde frågan om det är ok att använda chatbotar med sitt privata konto, tog en specialist inom IT-säkerhet mikrofonen, och klargjorde att ”oavsett om vi är inloggade privat eller inte, ska vi följa de riktlinjer vi satt upp, vi ska aldrig dela känsliga data och personuppgifter i dessa system”.
Hur ser er AI-strategi ut och vilka riktlinjer har ni satt upp?