2024-01-29

AI i praktiken – att gå från teori till handling

I dagens digitala era överöses vi med information om artificiell intelligens (AI) på sociala medier och internet. Trots den ständiga diskussionen om AI är det få som faktiskt visar hur teknologin kan tillämpas praktiskt för gemene man.

Emma Rosén, verksamhetsutvecklare, skola
Emma Rosén
Verksamhetsutvecklare
Patrik Glad, verksamhetsutvecklare, skola
Patrik Glad
Verksamhetsutvecklare

I ett spännande partnerskap mellan Atea och AI Sweden har en praktisk AI-utbildning skapats för att bryta denna klyfta mellan prat och handling. Tanken med utbildningen är att ta deltagarna från abstrakta koncept till konkret kompetens inom AI.

Ateas specialister inom skola har skapat en strukturerad utbildning tillsammans med AI Sweden. Målet är att göra artificiell intelligens (AI) tillgängligt och begripligt för alla deltagare oavsett teknisk bakgrund och att det är lätt att ta vidare på respektive skola.

I veckan påbörjade vi ett spännande samarbete med Upplands-Bros skolor där vi genomför utbildningen med utvecklingspedagoger från kommunen. Det första tillfället av tre syftar till att starta deltagarnas gemensamma AI-resa och skapa en grund för en djupare förståelse.

”Jag kan och jag vågar”

Under våren kommer vi att träffa Upplands-Bros utvecklingspedagoger vid tre tillfällen. När vi kommer till månaden maj tror och hoppas vi att deltagarna inte bara har fått en grundläggande förståelse av AI utan också har fått ett gemensamt språk som kommer att fungera som en solid grund för framtida diskussioner och tillämpningar. Vad innebär det exempelvis att prompta och vad är LLM? Mycket handlar om att skapa en känsla av "Jag kan och jag vågar!" hos varje deltagare. Något som de sedan i sin tur kan ta vidare till sina kollegor.

Är AI demokratiskt?

En insikt från deltagarna var att det som vid första anblicken kändes väldigt demokratiskt kanske inte var det vid närmare eftertanke. Att alla har tillgång till AI-verktyg och därmed kan få hjälp på alla möjliga sätt låter kanske demokratiskt, men efter att själva ha fått testa att prompta både bild och text på olika sätt blev det tydligt att det inte alls är så lätt att skriva promptar som man först kanske tänker sig. Även om alla har tillgång till verktyg så behövs ändå hjälp att utveckla förmågan att formulera frågor och att bedöma AI-svar. Behovet av stöd för att utveckla dessa färdigheter blev uppenbart.

Den vardagliga användningen viktig

En annan insikt från flera av deltagarna var att en av trösklarna att kliva över är att gå från att ha testat AI-tjänster till att använda det i vardagen. Som mycket annat handlar det om beteendeförändringar och det är ju inte alltid så lätt.

Tills vi ses nästa gång ska deltagarna testa promptning på hemmaplan och vi ser fram emot att höra om deras tankar och erfarenheter. Kanske har någon gått från testare till användare?

Frivillig fördjupning är också att lyssna på ett poddavsnitt om bildpromptning, lyssna här.

Emma Rosén, verksamhetsutvecklare, skola
Vill du också lära dig mer om AI i skolan? Ta kontakt med mig.
Emma Rosén, Verksamhetsutvecklare
Skicka e-post