Nu går proppen ur för artificiell intelligens i offentlig sektor
Det har länge pratats om hur artificiell intelligens kommer att förändra samhället i grunden. Nu går proppen ur, det menar Tony Mc Carrick, strategisk rådgivare på Atea, i den här spaningen.

Spaningen i ett nötskal
Artificiell intelligens har i decennier varit något som kommer ”sen”. Men efter en lång AI-vinter så håller proppen på att gå ur för offentliga Sverige kring AI och dess möjligheter. Ett tydligt exempel är när vi på Atea i november och december arrangerade ett par events om digitalisering och hur AI nu kan användas i kommuner. Intresset var långt större än vi trott. 290 respektive 360 personer anmälde sig utan att vi knappt marknadsfört eventen. Överlag märker vi ett enormt AI-engagemang i våra dagliga kontakter med den offentliga sektorn. Polletten har trillat ner. Många har förstått att tekniken är här, på riktigt, och att det är dags att dra nytta av den i verksamheten på bred front.
Tony Mc Carrick är strategisk rådgivare på Atea och en av handledarna på en ny studiecirkel för AI i kommuner som görs i samarbete med AI Sverige som samlar deltagare från alltifrån skola till HR för reflektioner, diskussioner och nätverkande som leder framåt.
”Ett enormt AI-engagemang i våra dagliga kontakter med den offentliga sektorn.”
Vad ni kommer att upptäcka
AI tar i år klivet från att vara något mystiskt som tekniska genier ägnar sig åt, till att vi alla ser dess möjligheter. Vissa organisationer i offentlig sektor kommer att aktivt lyfta på stenar för att få in AI i verksamheten, för att kunna ge ännu bättre stöd och service till medborgare även i tider av resursbrist – och för att påskynda sin gröna omställning. Andra organisationer, i synnerhet där stuprörstänket är starkt, kommer att fastna. För att ni ska lyckas krävs inte bara en medvetenhet och förståelse om tekniken, utan även samverkan över gränserna.
Värt att reflektera över
- Vad är ert uppdrag?
- Vilka förväntningar har medborgarna på er? (och medarbetarna)
- Vad var en relevant service idag jämfört med igår?
- Vad är en relevant service i morgon?
