Hoppa till huvudinnehåll
2025-11-19

Atea Now – snabbare väg till optimerade arbetsflöden och AI-funktioner

Alla organisationer kan ha stor nytta av Service Now för att optimera sina arbetsflöden och därmed öka produktiviteten. För många har den höga kostnaden och bristen på egen kompetens hittills varit ett hinder, men med Atea Now blir det både enklare och billigare. Därmed blir den kraftfulla plattformen, med dess inbyggda AI-funktionalitet, tillgänglig för fler.

ServiceNow är en av världens största SaaS-plattformar (Software-as-a-Service), som effektiviserar och automatiserar affärsprocesser och arbetsflöden inom en rad områden: it, kundtjänst, HR, finans, fältservice och mycket mer. Plattformen har beskrivits som ett fullt utrustat hus, som med växande behov ständigt kan byggas ut med nya utrymmen och funktioner.

Målgruppen för ServiceNow har hittills varit stora bolag och organisationer. Genom stora effektiviseringsmöjligheter, kopplade till automatiserade arbetsflöden, kan dessa räkna hem investeringen.

Men det är uppenbart att även små och medelstora företag skulle kunna dra fördel av de många förmågor som ServiceNow innehåller. Tyvärr har långt ifrån alla har råd med en egen plattform eller möjlighet att investera i att bygga egen kompetens. För dessa organisationer erbjuder Atea nu en ny lösning: Atea Now, som innebär tillgång till ServiceNow för en bråkdel av kostnaden.

Åsa Cederlund, regionchef för Atea i Region Väst

Du får en plattform som du kanske inte hade kunnat investera i annars. Samtidigt får du all expertis och kompetens runt plattformen, så att du kan anpassa den efter dina behov. Du behöver inte bygga något själv och kan dra nytta av löpande uppdateringar och utveckling som sker av plattformen över tid. Vår tjänst betyder också att du kommer igång snabbt. Annars är resan ganska lång, säger säger Åsa Cederlund, regionchef för Atea i Region Väst, och tillägger:

– Vi på Atea har sett ett ökat intresse för ServiceNow på marknaden. Därför känns det väldigt roligt att nu kunna erbjuda den här tjänsten till alla våra kunder.

Delad plattform med full service

Christer Norin, erbjudandeansvarig för Atea Now och konsult inom området It Service Management på Atea, beskriver Atea Now som en demokratisering av ServiceNow, eftersom plattformen på detta sätt blir tillgänglig för betydligt fler. Inte bara för stora företag och organisationer, utan även för mindre företag och kommuner med begränsad budget.

Christer Norin, erbjudandeansvarig för Atea Now

Om ServiceNow är ett hus som du själv måste ta hand om och hålla i skick, är Atea Now ett hotell där all service ingår. Skalbarheten gör att du som kund enkelt kan lägga till eller dra ifrån licenser – eller hyra fler rum, för att fortsätta med hotellanalogin.

– Kunderna delar på en plattform, i stället för att var och en har en egen. Utan begränsning får du tillgång till de närmare hundratal förmågor som ServiceNow innehåller. Vi hjälper också till med allt kring plattformen, så du behöver inte ha egen personal för drift och underhåll, säger Christer Norin.  

Även om flera kunder delar plattform och servicefunktioner kan de inte komma åt varandras data. Vad du förvarar i ditt rum är din ensak och bara du har nyckeln dit.

Förenklade och skräddarsydda arbetsflöden

Exakt vad ServiceNow ska användas till är upp till den enskilda organisationen. Möjligheterna är åtskilliga och lösningar kan skräddarsys efter behov.

En av styrkorna med plattformen är de många integrerade applikationerna som har utformats för att förenkla och automatisera organisatoriska processer. ServiceNow har också inbyggd AI-funktionalitet, som effektiviserar implementeringen av AI i alla dess former.

Alla företag och organisationer kämpar med sina arbetsflöden kopplade till HR, it och andra funktioner. ServiceNow är ledande på marknaden för den typen av processer. Ofta handlar det om administrativt tunga uppgifter som plattformen kan skapa effektivare och säkrare rutiner för, vilket förhoppningsvis frigör tid till annat. Många system innehåller fragment av det som ServiceNow erbjuder, men jag känner inte till något annat system som har helheten, säger Åsa Cederlund.

Några konkreta exempel är automatiserade serviceförfrågningar, effektivare incidenthantering och it-support, automatiserad och strukturerad introduktion av nyanställda, självbetjäningsportaler för kunder, snabbare hantering av arbetsordrar, beräkning av rutter för fältpersonal samt bättre översikt av organisationens samtliga processer som grund för datadrivna beslut – allt inom en och samma plattform.

– En stor fördel med ServiceNow är att det är just en enhetlig plattform, inte flera olika produkter som är ihopkopplade med varandra likt i många andra system. ServiceNow ser likadan ut och fungerar på samma sätt oavsett vilket område du arbetar inom, säger Christer Norin.

Mycket AI-funktionalitet i systemet

Atea Now riktar sig till alla sektorer. Dessutom lagras alla data inom EU, vilket är av avgörande betydelse för många organisationer. Halvårsvis uppdateras plattformen med nya förmågor.

– På den här plattformen utvecklas det löpande ny funktionalitet och nya finesser, inte minst inom AI, där utvecklingen formligen exploderar just nu, säger Christer Norin.

Den inbyggda AI-hanteringen kan ersätta och skynda på annars tidsödande manuella processer samt genom självinlärning dessutom skapa nya, effektivare rutiner.

– Det finns väldigt mycket AI-funktionalitet i systemet. Plattformen har även förmåga att integrera mot extern AI-funktionalitet, såsom Copilot, och plocka in värden från exempelvis Powerpoint och Excel, säger Christer Norin.

”Du behöver inte bygga något själv och kan dra nytta av löpande uppdateringar och utveckling som sker av plattformen över tid. Vår tjänst betyder också att du kommer igång snabbt. Annars är resan ganska lång.”

— Åsa Cederlund
Regionchef för Atea i Region Väst

Förberedelsetiden blir kortare 

Om du är intresserad av Atea Now är du välkommen att ta kontakt med Atea. Ett första steg in kan vara att titta på en demo. Om du vill gå vidare efter det kan du snabbt och enkelt få en kostnadsberäkning.

Vid implementeringen, den så kallade on-boardingen, får du som kund allt stöd som du behöver. En sådan process beräknas ta tio till tolv veckor.

Därefter kan du tryggt lita på att Atea sköter förvaltningen och de halvårsvisa uppdateringarna samt ser till att du alltid har rätt antal licenser. Utifrån behov och önskemål går det också att få hjälp med att utveckla funktioner i plattformen, framhåller Christer Norin.

– Som med vilket annat system som helst som du skaffar dig behöver du givetvis förbereda dig. Men med Atea Now blir förberedelsetiden kortare än om du köper ServiceNow själv, i och med att du inte behöver någon förvaltnings- eller utvecklingspersonal för att skaffa tjänsten.

5 fördelar med Atea Now
  1. Snabb start. Du kan ta del av de funktioner som ServiceNow erbjuder betydligt snabbare än om du köper en ServiceNow-plattform själv, då du inte behöver bygga upp något på egen hand eller ha anställda som ska driva och utveckla plattformen. All expertis och kompetens ingår i tjänsten.
  2. Mindre kostnad. Eftersom du hyr in dig på en gemensam plattform, som drivs och underhålls av Atea, kommer du åt alla funktioner och förmågor i ServiceNow till ett betydligt lägre pris än om du köper en helt egen plattform.
  3. Full service.Atea Now är en tjänst som innebär att du inte behöver ha en egen förvaltnings- eller utvecklingsorganisation, utan i princip bara en beställarorganisation. Atea tillhandahåller allt annat utifrån dina behov och önskemål.
  4. Skalbart. Utifrån dina behov kan du enkelt lägga till eller dra ifrån licenser. Du kan komma ganska långt innan kostnaden når upp till vad det hade kostat att driva en egen ServiceNow-plattform.
  5. Tydlig exitstrategi. Det är inte bara enkelt att börja använda Atea Now, det är också enkelt att lämna plattformen. Atea ser alltid till att du får med dig alla dina data, exempelvis om du vill flytta till en annan plattform.

Fråga mig om Atea Now
Christer Norin, Service Management Konsult
Skicka e-post

*******************
Text: Johan Bentzel