Vår lösning är en app som bidrar till ett gränsöverskridande samarbete mellan medborgare, kommun, näringsliv och olika typer av kvalificerade frivilligorganisationer. En förutsättning för att klara den ansträngda situationen med resursbrist som finns inom bland annat äldreomsorgen behöver vi vara beredda att arbeta på nya sätt. Det är något som många kommuner omnämner i sina förhållningssätt och målformuleringar.
Lösningen bygger på en användarvänlig app som fungerar likt en självorganiserad resurspool. Här sammanförs de som har ett visst behov med den person som vill och kan göra den tjänsten.
Appen har förutom uppgiftshantering, funktionen att få ut budskap i grupp till de resurspersoner som finns registrerade. Utvecklingssyftet var initialt att mobilisera tillgängliga resurser för äldre. Men många nya användningsområden har snabbt växt fram. Bland annat läxhjälp, promenader och samåkning.
Målgrupp
Kommuner, organisationer med verksamheter som stöttar medborgare.
Fördelar
Varför Atea
Atea har lång och bred erfarenhet av att arbeta med digitalisering som är anpassningsbart och lösningsfokuserat. Vi ställer krav på våra partners att alla funktioner ska kunna anpassas efter verksamhetens behov och önskemål. Vårt äldreomsorgsteam består av personer med kommunal verksamhetsbakgrund och specialister inom it.