Pressmeddelande 2022-06-21

Atea förvärvar Human IT Syd och Väst

Atea Sverige förvärvar IT-konsultbolagen Human IT Syd och Human IT Väst. I och med förvärvet välkomnar Atea samtliga medarbetare från båda organisationerna in i sina respektive regioner, Syd och Väst. Syftet med förvärvet är att ytterligare stötta kunderna i deras digitala transformation, genom att växla upp inom områden som alltmer efterfrågas.
Atea - Human IT

- Det känns väldigt bra att välkomna Human IT:s medarbetare från Syd och Väst in i landslaget. Det här är ett förvärv som kompletterar Ateas kultur och kompetenser på ett jättefint sätt. Tillsammans kommer vi att kunna ta nästa kliv inom en rad områden, och stärka vår roll som strategisk rådgivare i kundernas digitala transformation, säger Linus Wallin, vd för Atea Sverige.

Redan idag har Human IT och Atea Sverige samarbetat i ett antal projekt och det är här man nu tar nästa steg tillsammans. I och med förvärvet kan kunderna erbjudas strategisk rådgivning hela vägen i deras digitaliseringsresor – en resa som är hybrid.

Atea ser att kunderna, såväl offentliga som privata, i allt högre utsträckning bygger sina tekniska lösningar på open source, kubernetes, open shift med devops-tänk och med en kombination av molnlösningar, egna och andras. Förvärvet av Human IT stärker därför Atea Sveriges förmåga inom samtliga av dessa områden väsentligt. De kommande åren finns planer att växa ytterligare inom dessa, i takt med att den nationella enheten för systemutveckling också utökas.

Gemensamt för Human IT och Atea Sverige är bland annat bolagens starka kundfokus och en tonvikt på samhällsansvar.

- Bolagen har mycket gemensamt - och samtidigt mycket att lära av varandra. Såväl jag, som samtliga hos Human IT, ser väldigt mycket fram emot att följa utvecklingen, säger Fredrik Jacobsson, Koncernchef för Human IT.

Samtliga medarbetare kommer ingå i Ateas motsvarande regioner, Syd och Väst, samt Ateas nationella enhet för systemutveckling.

För mer information, kontakta gärna

Peter Falk
Peter Falk Chef Application Engineering