Hoppa till huvudinnehåll
2025-09-12

Parkdalaskolan banar väg för hållbar it – först i Sverige

Tillsammans med oss på Atea har Parkdalaskolan i Ronneby kommun blivit utvald att genomföra ett unikt hållbarhetsprojekt som första skola i Sverige! Projektet handlar om att öka medvetenheten kring it-produkters miljöpåverkan och att inspirera till mer hållbara vanor kring teknik.

Emma Rosén, verksamhetsutvecklare, skola
Emma Rosén
Verksamhetsutvecklare
Stefan Ljung
Stefan Ljung
Specialist Hållbar it, Region Mitt

Varför? 

Produktionen av datorer, surfplattor och mobiler påverkar både miljö och människor. Tillverkningen av en enda dator kan generera 1,2 ton avfall och it-industrin står för 4 % av världens koldioxidutsläpp, vilket är mer än flygindustrin. Därför vill vi att den utrustning som produceras ska användas så länge som möjligt och att den får fler livscykler istället för att producera nytt. Genom att öka kunskapen hos unga hoppas vi att de ändrar sina beteenden och inspirerar även vuxna till mer hållbara val. 

Vad ska vi göra tillsammans? 

Vi har träffat alla årskurserna på Parkdalaskolan, från årskurs 4 till årskurs 9. Under vår presentation pratade vi om varför det är viktigt att återanvända och återvinna it-produkter samt hur våra val kan göra skillnad både för miljön och för människor. För att konkretisera detta fick eleverna bland annat gissa på hur många återvunna mobiltelefoner det behövs för att göra en dator och reflektera över hur mycket elektronik som faktiskt ligger oanvänd hemma. 

Visste du till exempel att det finns över 20 miljoner oanvända mobiler i svenska byrålådor? Om vi staplade dem på varandra skulle tornet bli högre än Mount Everest! 

Förutom att vi höll en inspiration så gav vi också eleverna två uppdrag:  

  • De ska samla in gamla it-enheter, exempelvis datorer och mobiler, som inte längre används.  
  • Vi ska också bilda ett hållbarhetsråd, där en elev från varje klass deltar. Tillsammans ska vi planera och driva arbetet på skolan framåt.  

Stefan Ljung, Specialist hållbar it Atea, Ulrika Lundby, Rektor 7-9 Parkdalaskolan, Patrik Glad, Atea Education, Cecilia Karlstedt, Rektor 4-6 Parkdalaskolan, Tobias Ekberg, IT-chef Ronneby kommun och Emma Rosén, Atea Education.

  

Kan Parkdalaskolan slå rekordet? 

Under en tidigare insamling i Ronneby kommun samlades det in 841 enheter av alla kommuninvånarna. IT-chef Tobias Ekberg, som var på plats på Parkdalaskolan, uppmanade eleverna att slå det tidigare rekordet. Det hoppas vi verkligen att eleverna på Parkdalaskolan kan göra! Tillsammans kan vi göra stor skillnad för både miljön och människor världen över. 

Hur bedöms enheterna? 

När vi samlar in enheter, oavsett det är iPads och datorer som används i undervisningen eller om det är privat utrustning, bedöms de enligt följande klasser när de återtas. 

Klass 

Beskrivning 

A 

Fullt fungerande enhet med tecken på mindre användning. Kräver ingen bearbetning. 

B 

Fullt fungerande enhet med normalt slitage. Kosmetiska skador såsom mindre bucklor, repor och spår av användning kan förekomma. Kräver ingen eller minimal bearbetning. 

C 

Avvikande funktionalitet såsom tryckmärken, pixelfel, bucklor, större repor kan förekomma. Kräver bearbetning. 

D 

Icke fungerande enhet och/eller utan restvärde. I ett sådant kosmetiskt skick att den inte är återanvändbar, saknar vitala komponenter eller är låst. Alla enheter återvinns antingen som reservdelar eller via miljöåtervinning. 

Eleverna fick gissa på vilka olika klasser deras datorer och iPads hörde till. Det var inte helt lätt, men det väckte många tankar om vad som faktiskt går att återanvända och vad som behöver återvinnas istället för att få ett nytt liv.  

Vikten av att hantera sin egen enhet 

Det är viktigt att eleverna lär sig ta hand om sina egna enheter. När de förstår vilken skillnad det gör att använda och vårda sin dator eller iPad på ett ansvarsfullt sätt, ökar chansen att fler enheter är i gott skick när de samlas in. Ju bättre skick en enhet är i desto större möjlighet finns att den kan återanvändas och komma till nytta för någon annan samtidigt som vi bidrar till en mer hållbar it-användning. 

Elevernas engagemang 

Under presentationerna kom det fram många kloka och roliga reflektioner från eleverna. En elev i årskurs fyra utbrast till exempel: ”Det kan finnas virus i en dator!” när vi pratade om vad som finns inuti en dator. Vi vuxna tänkte nog på fysiska saker som exempelvis mineraler, men det är ju helt rätt att även virus kan förekomma.  

För varje inlämnad enhet som har ett värde får skolan tillbaka pengar. Eleverna diskuterade vad dessa pengar skulle kunna användas till. Visst lockade tanken på varsin glass, men många tyckte att det vore ännu roligare om belöningen kunde räcka till något större och mer bestående. 

Nästa steg 

Nu är vi igång! I oktober besöker vi Parkdalaskolan igen och då hoppas vi att de har samlat in många enheter. När vi är där för att hämta alla insamlade enheter ska vi också träffa hållbarhetsambassadörerna från varje klass och planera vad vi ska göra mer för aktiviteter tillsammans. Vad kan vi göra mer än att bara samla in gamla enheter och att ta hand om sin enhet i skolan på ett bra sätt? Hur kan vi tillsammans bidra till en mer hållbar it-användning? Vi ser fram emot att följa elevernas idéer och engagemang under projektets gång. 

Tillsammans gör vi skillnad – för både människor och miljö!