Hoppa till huvudinnehåll
Förändringsledning är ett strukturerat arbetssätt som lockar fram och förstärker önskvärda beteenden hos människor. Det skapar den kraft som förverkligar önskvärda förändringen, från ett nuläge till nytt önskat läge.

”Vi hade aldrig klarat av denna arbetsbelastning och förflyttning om vi inte hade börjat arbeta med förändringsledning och arbetat fram ett förändrat arbetssätt.”

— Ekonomichef på ett transportföretag

Förändringsledning - ett strukturerat arbetssätt

Görs detta på rätt sätt skapas den kraft som förverkligar den önskade förändringen, från ett nuläge till ett nytt önskat läge. Det ökar dina chanser att uppnå önskat resultat, nytta och effekt. Med förändringsledning agerar vi proaktivt och bemöter väntade behov och reaktioner i tid istället för att agera reaktivt och "släcka bränder". Utifrån metodiker och ert nuläge driver vi systematiskt och strukturerat förändringsprocessen mot önskat resultat.

Ett nytt arbetssätt hjälper till att accelerera och driva LKAB:s digitaliseringsresa

För att accelerera och driva den digitala transformationen mot uppsatta mål insåg Digitaliserings- och IT avdelningen på LKAB att de behövde skapa mer ordning och reda samtidigt som man behövde hålla hastigheten i sina leveranser till verksamheten.

Vi har ingen brist på idéer/behov av digitala lösningar och vi insåg att vi behöver säkerställa att vi gör rätt saker i rätt ordning för att nå rätt effekter i verksamheten.” - Sofia Nagander, digitaliseringschef på LKAB

Man har därför valt att satsa på ett DMO (Digital Management Office) som ska verka som en sammanhållande funktion som stöttar digitaliseringsprocessen.

Läs mer om LKAB:s nya arbetssätt för att accelerera och driva digitaliseringsresan framåt.

Ett agilt arbetssätt - Att arbeta agilt under etableringen av DMO:t har varit en viktig pusselbit för att med högt tempo vara flexibla och prioritera det som är viktigt på riktigt och samtidigt fortsätta leverera värde.

Att arbeta agilt har varit superviktigt eftersom allt är i ständig förändring och vi har svårt att förutspå vad som kommer vara viktigast framöver
– Sofia Nagander

💡 DIGITALISERING HANDLAR INTE BARA OM TEKNIK – MÄNNISKOR OCH DERAS FÖRÄNDRADE BETEENDEN ÄR CENTRALA FÖR ATT ÅSTADKOMMA EN ÖVER TID BESTÅENDE EFFEKT OCH RESULTAT PÅ RIKTIGT

Jobba med målbild för helheten

Vi kan stödja ledningen att forma en tydlig vision om vad digitaliseringen ska åstadkomma, som varje medarbetare förstår samt förstärka förmågan att leda digitaliseringen mot visionen. 

 

Hitta varför, skapa motivation och förankra behovet av förändring

Vi stödjer er i kartläggning av processer, kultur och arbetssätt i verksamheten, därifrån hjälper vi er med etablerade modeller och verktyg, att utveckla säkra, skalbara lösningar och förändrade arbetssätt. 

Skapa god kommunikation med alla målgrupper

Se till att det finns ett gott och nära samarbete mellan it och verksamheten och att de möts ute i verksamheten.

”Genom att få din organisation att förstå varför förändring är nödvändig kan du åstadkomma beteendeförändringar som leder till att uppnådda förändringar blir bestående.”

— Eva Videlans, verksamhetsutvecklare och certifierad förändringsledare

Inom förändringsledning erbjuder vi

Hands-on i förändringsarbetet

Stötta praktiskt i förändringsarbetet i olika typer projekt och uppdrag.

Strategisk rådgivning och coaching

Atea kan agera bollplank och strategisk rådgivare till verksamheter som ska genomföra eller genomför en förändring.

Utbildning

Då organisationer själva har den viktigaste rollen inom sitt förändringsarbete erbjuder Atea utbildning för att möjliggöra ert arbete som förändringsägare/förändringsledare så ni själva kan leda effektivare förändringar.