Navigera vidare till startsidan Navigera vidare till sökrutan
Language
Chatt
Offline
Ingen operatör är för närvarande tillgänglig. Vi har tyvärr begränsad bemanning idag pga sjukdom.
Chatten är bemannad vardagar mellan kl 08.00-17.00 CET. Övriga tider har du möjlighet att lägga ett meddelande till Kundtjänst nedan.
Ny kund
Chatt
Offline
Ingen operatör är för närvarande tillgänglig. Vi har tyvärr begränsad bemanning idag pga sjukdom.
Chatten är bemannad vardagar mellan kl 08.00-17.00 CET. Övriga tider har du möjlighet att lägga ett meddelande till Kundtjänst nedan.

Framtidens videomöte

Framtidens videomöte: en guldgruva i 3D
Hologram-deltagare, realtidsöverföring och AI-genererade mötesanteckningar. Framtidens videomöte är redan här.

För ganska exakt 20 år sedan klev Skype in på världsmarknaden. Inte som det första programmet för videomöten, men banbrytande i sin användarvänlighet och publikfriande utformning. Plötsligt var videomötet inte bara en angelägenhet för storföretagens konferensrum; nu räckte det med att ladda ner en app för att kunna göra samma sak hemifrån. Skype såldes 2005 till eBay, som sin tur sålde det vidare till Microsoft för 8.5 biljoner dollar några år senare. Idag, när företaget Proto skapat världens första plattform för holografiska möten à la Star Wars (mer om det strax), kan det tyckas obegripligt att lågupplösta videomöten ansågs värda en sådan förmögenhet. 

Men summan skvallrade om videomötets potential som guldgruva — och detta i en tid då pandemier och hållbarhetspolicys ännu inte satt stopp för resandet till fysiska möten. Idag har Microsoft mer eller mindre slagit den sista spiken i Skypes kista, men marknaden för videokonferens-appar och utrustning växer i ett rasande tempo; pandemin förvandlade till exempel Zoom från blygsam start-up till ett verb nästan i klass med “att googla”.  

Tillverkarna som vinner racet

Nu när videomötet är ett dagligt inslag på de flesta arbetsplatser ökar behovet av att hitta den perfekta formen. Istället för gissningslekar om hur man bäst genomför ett videomöte kan AI ge oss insikter om det optimala antalet mötesdeltagare, vilken tid på dygnet de mest produktiva mötena hålls, exakt hur långa de bör vara, hur mycket “air time” varje deltagare bör få och så vidare. Parallellt ökar kraven och förväntningarna på den rent audiovisuella kvaliteten. Marknaden för videokonferens galopperar alltså på med fortsatt tillväxt och stor potential, och därmed hård konkurrens. De tillverkare och utvecklare som förstår sina kunder och utvecklar den bästa användarupplevelsen kommer att vara de mest framgångsrika.


”Vill du att folk ska orka lyssna?”

— Hur vill du framstå? Vill du att folk ska orka lyssna och uppfatta dig som professionell i möten? Då hänger det på utrustningen, säger Patrik Bodare.

Han är partneransvarig på Jabra, tillverkare av konferensutrustning, headsets och hörlurar. Det syns. Och hörs. I ett videomöte med knivskarp bild, behagligt ljus och glasklart ljud är det uppenbart vad ”möten där folk orkar lyssna” betyder. I bjärt kontrast mot gryniga Zoom-ansikten i motljus och knastrande mikrofoner visar Patrik Bodare sitt mobila kontor. Det ryms i en mindre necessär. Ett headset (Evolve2 65 Flex) och en personlig videokonferenskamera stor som två tändsticksaskar tillåter videomöten var som helst, med klart ljud och skarp bild.
— Ofta skyller man dåligt ljud och bild på uppkopplingen, men det handlar lika mycket om hårdvara. Dina konsumentprodukter är inte gjorda för att ta upp och skicka ljud i realtid över nätet, och då kan det bli osynk och knaster. Mycket bättre då att välja UC-certifierade produkter, säger Patrik Bodare.

Good enough är inte bra nog

Är det inte enklare om alla bara samlas på kontoret istället, som förut? Nja.
Egenkontroll och inflytande är viktiga friskfaktorer. Att kunna påverka hur man jobbar, var, när och med vem spelar roll för hur människor trivs och utvecklas på arbetet. Men utan rätt teknik för kommunikation och samarbete hämmas både individ och produktivitet.
Patrik Bodare:
— Headset och kamera är absolut minimum-utrustning för ett hybridkontor. Du kanske tycker att det duger med laptopens högtalare. Men vad tycker kunderna och kollegorna? Hur proffsig blir presentationen där deltagarna knappt ser dig och dina konsumenthörlurar fångar upp ljuden från barnen, bussen och kaffemaskinen? ”Good enough” är helt enkelt inte tillräckligt bra.


Det viktigaste för användarna

Så vad är det användare vill ha? Mest av allt: Känslan av att faktiskt vara med i mötet, på samma premisser som alla som fysiskt befinner sig på plats.

Trots att de flesta av oss lärt sig stänga av mikrofonen och sätta på kameran, räcka upp handen, utöva turtagningens sköna konst i samtal och inte resa sig upp utan byxor, så återstår en hel del utmaningar för att möten via video ska uppfattas lika säkra, inkluderande och stabila som det fysiska mötet. Den mest intressanta och betydelsefulla delen av utvecklingen är förstås tekniken. AI, molnlösningar och allt bättre hårdvara borgar för en användarupplevelse radikalt annorlunda än våra tidiga, suddiga Skype-samtal i grodperspektiv med glappande ljud och obekvämt långa pauser i dialogen. Vi människor är häpnadsväckande känsliga för brott mot regeln “no gap, no overlap”; det vill säga, den tysta överenskommelsen att samtal ska flyta utan pauser mellan deltagarna, men också utan att vi avbryter och faller varandra i talet. Faktum är att det finns en mycket exakt tidsrymd som får passera mellan två talare innan vi börjar skruva på oss och undra om vi sagt någonting dumt: 200 millisekunder.

Hologrammöten — inte längre sci-fi 

— 200 millisekunder är i princip det vi uppfattar som realtid. Det är också den överföringshastigheten som vi lyckats skapa för både ljud och bild, säger Raffi Kryszek. 

Kryszek är Principal Hardware Architect på Proto, världens första plattform för holografiska möten. Protos hologram-lådor visar mötesdeltagaren i skarp 3D, utan märkbar fördröjning — men också i starkt reducerat format. Tänk dig vd:n i en skokartong, ungefär. Det kanske kan orsaka vissa auktoritetsproblem?

— Nja, när du ser en person så här verklighetstroget så blir känslan av närhet väldigt övertygande, oavsett storlek. Inne i boxen bildas skuggor och reflektioner runt personen, vilket förstärker illusionen av verklighet. Och ni har ögonkontakt, oavsett hur du rör dig i rummet, säger David Nussbaum, vd och grundare av Proto.

De testversioner man kan se på företagets hemsida är inspelade i studio, och än så länge krävs att distans-deltagaren står framför en tom bakgrund och tittar in i en kamera placerad på stativ. Proto jobbar nu på en app med vilken man ska kunna spela in sig själv med sin telefon, utan samma krav på miljön runtomkring. Redan idag jobbar Proto med en rad stora varumärken som H&M, PWC, Netflix och T-Mobile, och har nu tagit klivet in i hälso- och utbildningssektorn.

— En undervisande läkare kan ‘beama in’ i föreläsningssalen och på ett väldigt konkret sätt utbilda medicinstudenter i en viss behandling — och göra det i tusentals olika klassrum samtidigt, säger David Nussbaum.


Avancerad teknik lätt att använda

Det kanske dröjer en stund innan Protos hologram-lådor blir självklarheter i varje mötesrum. Men de flesta företag kan redan nu ta ett rejält kliv framåt bara genom att uppgradera mötesrummets maskinpark. Många har helt enkelt inte investerat tillräckligt i teknik och mötesrum. Felplacerade mikrofoner, bristfälligt ljus och lågkvalitativ hårdvara får distans-deltagarna att upplevas (och känna sig) som ovälkomna gäster, som dessutom stör mötets flow genom att svara på tilltal med flera millisekunders obekväm fördröjning. Så om vi alla är införstådda med att hybridmötet är här för att stanna: varför görs inte mer för att optimera dem? 

Ett vanligt missförstånd är att mer högteknologisk utrustning kräver specialkompetens. Många företag drar sig för att uppgradera sin videokonferens-utrustning eftersom man befarar att mer avancerad hårdvara ska vara svår att installera och använda. I själva verket är det tvärtom: den mest sofistikerade utrustningen bjuder i regel också på den bästa användarupplevelsen. Många konferenskameror är idag i princip plug-and-play, samtidigt som ljud och bild är kristallklart.


Effektiviteten får ta smällen

Premium-riggade konferensrum räcker dock inte hela vägen fram. Minst lika stort är behovet av bättre utrustning för hemmakontor. Under pandemin kämpade vi på med hackigt ljud och usel bild och osmickrande kameravinklar, och tröstade oss med att det bara var tillfälligt. Många gånger var problemet inte mjukvaran, utan utrustningen. Smidiga, högkvalitativa webbkameror och mikrofoner är inte statusprylar för tekniknördar, det är hygienfaktorer för varje hemmajobbare. Även mjukvara gör förstås mötena bättre och mer effektiva: transkribering i realtid, översättning, fildelning och integrationer med produktivitets-appar som Trello, Asana och Slack.

Den som ändå tvekar att investera i riktigt bra utrustning kanske bör skänka en tanke åt effektiviteten i ett möte där ena hälften av deltagarna inte hör vad som sägs, och den andra inte ser vad som presenteras. Välfungerande videomöten är idag helt avgörande för produktivitet och samarbete, och det har blivit självklart för oss att kunna delta i möten utan att vara på plats fysiskt. Det kräver att man som företag håller sig med rätt teknik och även ser till att medarbetare på distans har adekvat utrustning. Allt annat är ohållbart.


”AI kommer skapa enorma värden”

Skenande arbetslöshet och teknologisk singularitet? Eller ökat välstånd och ljusnande framtid? Vi tittar närmare på hur AI, robotik och automatisering påverkar jobben och företagen.

Hybridarbete: Från ensamhet till självklarhet

Många företag väntar fortfarande på att allt ska återgå till det normala, med hela styrkan på plats. Men de anställda har redan skapat sig ett nytt normaltillstånd och har inga planer på att återvända. Klyftan mellan företagens krav på “face time” och medarbetarnas nya verklighet växer. Hur ser framtidens hybridarbete ut?

Framtidens vård — grön och lönsam? 

Framtidens sjukhus levererar vård som är effektiv, högkvalitativ, patientsäker — och grön. Fossila bränslen fasas ut och engångsartiklar byts mot cirkulära. Digitala assistenter analyserar journaler och tech-jättar som Amazon gör gigantiska investeringar i primärvården. Katalysatorn? Teknik och it: SaaS, smart-tv, AI.