retail shopping Machine Learning AI It-produkter

Morgondagens shoppingupplevelse

Morgondagens shoppingupplevelse handlar inte om att äga saker utan om att förmedla en personlig känsla baserad på vem du är. Vi bygger plattformar och utvecklar lösningar för att skapa digitala upplevelser för framtidens konsumenter. Upplevelser som omfattar både våra fysiska och digitala liv.

Morgondagens shoppingupplevelse

Konsumenter vill idag ha en smidig, personlig, speciell och problemfri upplevelse, oavsett vilken enhet man befinner sig på.  

Att köpa något är inte en isolerad händelse, utan en del av en sömlös shoppingupplevelse som täcker online-butiken, sociala medier, fysiska butiker och mer. Skiljelinjen mellan shopping online och offline suddas ut allt mer.

De senaste åren har vi kunnat se olika tekniska och digitala framsteg påverka nästan alla aktörer inom retail på olika sätt. Kontantlösa affärer, social shopping, e-handel, shopping appar, digitala kundklubbar, Amazon go är bara några exempel. Framsteg som naturligtvis ställer höga krav på tekniken.

 

Förgyll shoppingupplevelsen och öka kvalitén i kundsupporten genom Mixed Reality

Begreppen glider lätt ihop men ett sätt att tänka är att VR och AR förändrar hur konsumenter interagerar med världen medans AI och ML gör det möjligt för företag att hälften av handlarna investerar i AI endast för att optimera kundupplevelsen.

Intresset för ”Mixed Reality” är stort och inom detaljhandel finns det många möjliga användningsområden för den här coola och roliga tekniken.

Vi vet att framtiden inom retail handlar mycket om köpbeteende och upplevelser. Det gäller att lyckas kartlägga och snappa upp beteendemönster för att förstå kundbehoven. Dessa parametrar är grunden för att lyckas skapa den personliga shoppingresan som krävs för att fånga morgondagens konsumenter.

För att bygga och bibehålla en lojalitet för sitt varumärke krävs etablerade och trygga kundrelationer. Konsumenterna förväntar sig hög grad av kundservice till exempel snabb återkoppling, kontinuerlig uppdatering om beställningar, sortiment, specialrabatter osv.

Alla kunder som oavsett vad de köper, vill uppleva en smidig interaktion under och efter köpresan oavsett handelsplattform. Det faktum av att kunderna ställer allt högre krav på service och upplevelsen i kombination med hårdnande konkurrens och krympande marginaler gör det tufft för handeln. Vi vet också att människan har sina begränsningar och det är här som Artificiell Intelligens (AI) kommer in i bilden.

Användningsområden för AI

Testa, avlasta och utveckla servicen med en Digital Assistent.

Ett första insteg och test för många är att skaffa en AI-tjänst i form av en digital kundserviceassistent som levererar enkla svar på typiska kundtjänstfrågor via inlästa svarsformulär osv. Allt fler retailers har tidigt sett nyttan och effekten av AI-teknologin genom att ta ett första steg. Många väljer sedan att utveckla sin plattform och sina digitala tjänster genom att addera till fler funktioner som ex riktade kampanjer, möjlighet beställa och betala via ett och samma verktyg osv.

Användningsområden för AI inom retail sträcker sig långt utöver kundsupport, chatbots osv. Det finns bland annat mängder av möjligheter inom sociala medier. Det är nästan lite läskigt hur mycket information man med hjälp av tekniken kan samla in, analysera och övervaka bara genom att följa en persons beteende på nätet. Att sedan rikta och anpassa sin marknadsföring så den upplevs som personlig blir ganska enkel bara genom hålla koll på nyckelordssökningar, bilddelningar osv. Med hjälp av bildigenkänning kan de olika försäljningskanalerna inte bara analysera olika betyg och omnämnanden utan också se hur de skildras genom de olika bilder och videoklipp som delas dagligen via sociala medier.

Med enkla verktyg kan man via sociala medier övervaka webbplatser för specifika sökord, hashtags eller kommentarer. Att använda sig av den här metoden SL ”socialt lyssnande” är ofta bra för alla parter. Kunderna känner sig uppmärksammade och säljaren får värdefull kundinfo helt gratis.

Oavsett om man använder AI till chatbots eller sociala verktyg ger dessa enkla interaktioner mellan handlare och konsumenter en personlig känsla och positiv erfarenhet vilket bidrar till en ökad kundnöjdhet, något som självklart alla, oavsett bransch strävar efter.

Förbättrad kundupplevelse genom Machine Learning

AI förväntas revolutionera och förbättra kundservicen. Enligt studier kommer AI-robotar att stå för 85 procent av alla kundservice-interaktioner senast år 2020.

Kundtjänst är ändå som bäst när den upplevs så mänsklig som möjlig. För bästa resultat behöver man förmedla en personlig känsla och ha ett flyt och värme i kundkontakten. Då krävs det en chatbot där kunden inte kan skilja på om de pratar med en maskin eller en människa.

Tack vare tekniken kring Machine Learning kommer chatbots att kunna öka sin kunskap och förståelse,  bli känslomässig intelligent och mycket snabbare på att hantera bearbetningsfrågor.

Utöver Chatbots kan man använda AI, VR/AR och Machine Learning till många fler saker som bidrar till förbättrad kundupplevelse. Att ex erbjuda en mobil shoppingassistent som kan guida till ”rätt” butiker och visa vägen ger kunderna en personlig och mer behaglig upplevelse vid besök på köpcenter och större varuhus

Det finns massor av användningsområden och möjligheterna inom smart shopping. Exempel som kroppscanning för att prova plagg utan att besöka provrum, appar som visar vilka möbler som passar och ser bäst i just ditt hem, smarta speglar som hjälper Dig att välja rätt make up och mycket mycket mer.

Allt fler butiker automatiseras och använder sig av teknik och funktioner som kameror och AI för att enkelt registrera varorna Du plockar i butiken. Kassorna byts till självutcheckning alt satsar man på helt betalningslösa sk  ”go-butiker”. Naturligtvis blir din handling både snabbare och smidigare vid nästa besök eftersom butiken vet vad du ska handla och vad du är sugen på för middag just den dagen.

Stina Häggblad, Chef Retail

Ta första steget mot morgondagens shoppingupplevelse

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer