2021-09-02

"Som ett lag löser vi uppgifter tillsammans med stöd av allas kompetenser"

Det var allt annat än självklart att Johan Kindstrand, seniorkonsult skulle bli konsult på Atea. Hans bild av it-företaget var att man ägnade sig åt "försäljning av tangentbord och möss till kommuner”. Idag är han glad över att han undersökte saken närmare. Tack vare det kan han göra det han älskar mest – gå på djupet med den senaste tekniken med att utveckla it-lösningar åt kunder.

Kristian Borglund Journalist
Johan Kindstrand, Atea Konsult
Foto: Jonas Häll

Johan Kindstrand ler åt sin skeva bild av Atea innan han började här. 

– Jag visste så mycket som att företagets kunder i första hand var kommuner och stora organisationer. Men att Atea hade konsulter visste jag faktiskt inte, inte heller att det finns så mycket kompetens inom så många it-områden i företaget.

Först när han undersökte företaget mer ingående, i samband med att han såg en jobbannons om en ledig konsulttjänst, klarnade bilden.

Han tog jobbet – och många är tacksamma för att han gjorde det, inte minst han själv. Till exempel fick han ta fram den första OpenShift-lösningen på Göteborgs universitet, något som innebar att flödena i ett CMS-projekt snabbades upp avsevärt och sparade ett halvårs utvecklingsarbete på institutionen:

– Johans förslag om att köra containers med OpenShift revolutionerade hur vi jobbar med testning. Helt plötsligt kunde vi utvecklare administrera miljöerna själva och framförallt enkelt spinna upp nya testmiljöer, för olika ändamål. I slutskedet bestämdes också att vi skulle köra produktionsmiljön i OpenShift, säger Emil Johnsson, Lead Developer på webbyrån Kodamera som stod för arkitektur och utveckling av universitetets nya CMS.

Hungrig på att lära sig mer

Johan brinner för att dra nytta av ny revolutionerande teknik när den kommer – oavsett om det handlar om OpenShift, JupyterHub eller IaC (infrastructure as code). Om han ser att tekniken kan bidra till förenkling, effektivitet och besparingar för kunder så tvekar han inte att framföra sina förslag och gå till handling.

”Jag är så hungrig på att hela tiden lära mig mer. På ett stort företag som Atea finns alla möjligheter att utvecklas.”

— Johan Kindstrand, Seniorkonsult, Hybrid Platforms

Som de flesta konsulterna på Atea jobbar Johan Kindstrand i team för att lösa uppgifter.

- När vi inte är ute hos kund träffas vi här på kontoret i Göteborg. Många av oss i teamet har samma kunder. Vi är måna om att de inser värdet av att slippa bli beroende av en enda person. De får då mer redundans vid sjukdom och ledigheter, och om fler ögon tittar på samma utmaning, blir saker lösta snabbare och av bättre kvalitet.

Samhällsnyttiga projekt

Så bygger Johan Sverige med it Tillsammans med sitt team har Johan Kindstrand även tagit fram smidiga och säkra it-lösningar som underlättat covid-forskning och annan medicinskt relaterad forskning. 

Meningsfullhet på jobbet

Förutom den samhällsnytta han bidrar med på sitt jobb, känner han också meningsfullhet när han kapar onödiga kostnader åt organisationer.

– Många betalar fasta kostnader för servrar, när man i stället kan betala för det man utnyttjar, samtidigt som det skalar vid mycket samtidig trafik. Göteborgs universitet betalade stora belopp tidigare, som vi lyckades få ner till betydligt mindre siffror.

Han har tillbringat mycket tid på universitetet under sin tid på Atea.

– Jag känner mig nästan som en anställd och får vara med i diskussionerna om vilket håll man ska gå åt rent tekniskt, hur ska vi tänka strategiskt. Jag jobbar som en resurs åt deras it-avdelningar, och har möjlighet att påverka. Det är ständig utveckling. Mina uppdrag är inte dedikerade "du ska göra detta i två veckor". 

Om att ligga i framkant

Hans förmåga att ta fram lösningar i framkant på uppdragen hänger ihop med hans starka driv att utveckla både sig själv och sina tekniska kunskaper.

– Jag tror att man måste ha den tekniska utvecklingen som intresse, även utanför jobbet. Så är det i alla fall för mig. Jag brukar exempelvis hänga med i releasenotes i de programvaror som jag använder. Sen erbjuder Atea erbjuder oss medarbetare kurser och utbildningar för kompetensutveckling. Våra partners har sessioner, och tar även fram kurser baserat på våra önskemål och behov. Några säljkurser i hur man säljer tangentbord har dock aldrig varit på tal.

BIO

Ålder: 35
Bor: I Göteborg
Kunder: Göteborgsuniversitet, Zenseact, Intraservice
Gjorde innan Atea: Anställd av Prek i Linköping
Utbildning: Tvåårig högskola i computer science på Linnéuniversitetet i Kalmar
Personligt it-hack: Åt en kompis i restaurangbranschen tog jag fram en wifi-baserad lösning som i realtid visade vilka av hans restauranger det var mest tryck på, så att han skulle kunna disponera personal bättre.”

 

 

💡Vill du arbeta i teknikens framkant och utvecklas tillsammans med de bästa specialisterna?  Nyfiken på konsultrollen