2018-04-23

Johan Rosén, inhyrd it-chef på Postnord Termo: ”Min kunskap om hur it kan skapa värde är en fördel”

Johan Rosén är it-arkitekt på Atea och Postnord Termos inhyrda it-chef sedan drygt ett år. För att positionera sig väl gäller det att digitalisera i linje med kundernas förväntningar:

Henrik Rådmark Journalist
Foto: Malin Grönborg

— Om du ska klara dig som logistik-aktör behöver du kunna erbjuda mer information om leveransen till kunderna – och utföra transporterna med så liten miljöpåverkan som möjligt.

Johan Rosén, vilka för- och nackdelar ser du med att jobba med en inhyrd it-chef?

– En stor fördel är den flexibilitet det ger kunden. Jag kan faktiskt sluta när som helst, om behovet inte längre finns eller om företaget i fråga beslutar sig för att välja en annan strategi.

– I själva rollen är min djupa kunskap om hur it kan skapa värde för en verksamhet den största fördelen. Postnord Termo skulle få väldigt svårt att anställa någon med motsvarande kompetens, eftersom de inte behöver en it-chef mer än cirka tio timmar i veckan. 

Kan du nämna någon utmaning som Postnord Termo löst på ett nytt sätt?

– Den stora, inledande utmaningen var att digitalisera processen som omfattar chaufförerna och själva transporten. Tidigare skedde allt på papper, vilket var ineffektivt och ofta ledde till misstag på grund av exempelvis någon chaufförs svårlästa handstil. Lösningen blev att koppla ihop bilarnas datorer med verksamhetsstödet. Det är kanske inte något nytt i ett vidare perspektiv, men för branschen är greppet nytänkande.

Vilka trender ser du inom logistik?

– Om du ska klara dig som logistik-aktör behöver du kunna erbjuda mer information om leveransen till kunden, exempelvis om kylkedjan och leveranstider. Du måste också jobba för att utföra transporterna med så liten miljöpåverkan som möjligt, en del som även butiksägare och konsument behöver kunna se.

Det här kräver en hög grad av digitalisering men också att branschen vågar släppa sitt fokus på lågt pris. De nya tjänsterna som de Postnord Termo utvecklar bidrar till att stärka kundens konkurrenskraft och öka deras lönsamhet. Det motiverar mer än väl en något högre logistikkostnad.

Postnord Termo får koll på kylvarorna med modern teknik

Logistikleverantören Postnord Termo utvecklar avancerade digitala tjänster som ger kunderna fullständig koll på leveranstider, kylkedjor och kostnader. Tjänster som även ska lyfta logistikjätten över konkurrensen.

Läs kundcaset