Laddar meny
Foto: Magnus Glans

”Vi söker studenter med stora hjärtan och snabba hjärnor”

Reportage 2017-12-27
Atea Campus besöker högskolor och universitet. Målet är att hitta fler studenter med stora hjärtan och de snabbaste hjärnorna. Och att förklara varför det är viktigt att vara sig själv – även på jobbet.
Henrik Rådmark
Journalist

När strålkastaren träffar mannen med nitbälte och mohikanfrisyr tar åhörarna i den fullsatta salen upp en spontan applåd. Platsen är KTH i Stockholm och mannen på scenen heter Magnus Sallbring. Han är kultur- och marknadsdirektör på Atea och ska strax berätta om företaget för studenterna i salen.

Det här är det andra stoppet på en turné som innefattar tre högskolor och universitet i Sverige. Magnus Sallbring presenterar sig och målar raskt upp bilden av Atea som en snabbväxande underdog. Innan han tar berättelsen vidare backar han 25 år.

– Vi skulle rekrytera en 32-årig säljare. Men vi var oroliga. Så oroliga att vi höll ett extra ledningsmöte. Frågan gällde vad som skulle hända om vi anställde någon som var så gammal. Som körde kombi och hade barn. Själva var vi alla runt 26 år gamla.

Atea Campus, Magnus Sallbring på scenen

Kulturen är avgörande

Anekdoten lockar fram skratt, men Magnus använder den för att beskriva hur han ser på kulturen i ett företag. Hur viktig den är.

– Kulturen är ett av de tyngsta skälen till att Atea har lyckats växa från fyra till tolv miljarder i omsättning på tio år.

Han beskriver Atea som företag, kulturen och det arbete med social och miljömässig hållbarhet som pågår. Framför allt beskriver han ett bolag som hela tiden söker människor som vill vara med och forma verksamheten. Men det är inte den sedvanliga rekryteringspitchen.

– Vi är inte särskilt intresserade av dem som tror att det bara är höga betyg som räknas. Att vara bäst är inte bara en fråga om betyg – det är en helhet där hunger, engagemang och ödmjukhet smäller högt. Vi söker efter människor med stora hjärtan och de snabbaste hjärnorna. I den ordningen. 

Handlar om ambition och engagemang

Under turnéns första stopp, på Lunds universitet, fick Magnus en fråga från en student som gick Väg- och vatten. ”Kan jag börja jobba hos er – trots att jag inte går en it-utbildning?”

– Självklart, svarade Magnus Sallbring och förklarar:

– Det handlar inte om vad du har läst, utan om vad du kan lära dig. Även om du går en it-utbildning är det mesta du lärt dig inaktuellt om fem år.

Unikt traineeprogram

För tredje året sker nu rekryteringen till Ateas traineeprogram. Fyra studenter får en mentor från den svenska ledningsgruppen, de får tillbringa tid med företagets vd, Carl-Johan Hultenheim, och de kommer att rotera mellan fyra olika affärsområden.

– Detta program är unikt. Du får en ettårig affärsträning rakt in i ett av Europas ledande företag, säger Magnus Sallbring.

Harsha Cheemakurthy

Energin på scenen är hög. Han står sällan still och när han söker något engelskt uttryck – hela presentationen sker på engelska – får han villigt hjälp av åhörarna. När vi pratar med några av studenterna efteråt är detta något som har gjort intryck på dem. Magnus Sallbrings förmåga att nå fram till och underhålla publiken. En av dem är Harsha Cheemakurthy.

– ’Var dig själv’ var också något jag verkligen tog till mig av presentationen, berättar han.

Tror inte på en färdig mall

Det är en uppmaning som Magnus Sallbring, i sitt nitbälte och sin mohikanfrisyr, själv är en målande illustration av.

– På många andra bolag förväntas du vara på ett särskilt sätt och passa in i deras mall. Så jobbar inte vi. På Atea tror vi på att utveckla både individens initiativkraft och vår förmåga att samarbeta. Och att vår unikitet och personlighet berikar laget och leder till bättre lösningar.

Samhällsengagemang en stark drivkraft

Något som fångade studenten Sai Srikanth var hur Atea valt att inte köpa julklappar och andra presenter till sina kunder. Istället går pengar till den egna fonden Ateas hjälpande händer, som stödjer hjälporganisationer som Hand in Hand, UNHCR och Läkare utan gränser, för att nämna några.

– Exempelvis bidrog vi mellan 2014 och 2016 till, att alla barn under femton år i den indiska byn Meledayalam nu går i skolan. Och väldigt många av byns kvinnor driver egna affärsverksamheter tack vare smålån, berättar Magnus Sallbring.

Hållbarhetsarbetet väcker intresse

Något annat som flera av studenterna lyfte fram efteråt var Atea Sustainability Focus, ASF, initiativet där 2 500 nordiska it-organisationer har bidragit med förslag och idéer om hur it-branschen kan bli mer hållbar; såväl miljömässigt som socialt.

– På mindre än ett år har vi fått ett globalt genomslag med detta initiativ. Det beror på flera saker, främst på att vi i Norden är ledande inom hållbarhetsfrågor och att Atea är norra Europas största it-bolag.

Studenten Sai Srikanth

Sai Srikanth tror att de är på rätt väg, både med fonden Ateas hjälpande händer och med ASF. Inte bara ur ett etiskt perspektiv, utan även affärsmässigt.

– Jag tror att företag måste bidra mer till samhället för att kunna fortsätta vara framgångsrika, kommenterade han efter seminariet.

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer