Laddar meny

Game of Phones lever vidare för att öka medvetenheten

Reportage 2017-09-15
En närmare tre meter hög tron bestående av tusentals uttjänta mobiltelefoner var en av Almedalens stora publikdragare. Den fanns på plats för att påminna om en av de stora utmaningarna inom hållbarhet och it. Nämligen återvinning eller åter-användning av gammal it-utrustning.
Henrik Rådmark
Journalist

– Det är något de flesta är jättedåliga på. Oavsett om det gäller mobiler, datorer eller it-utrustning i övrigt, säger Joel Lindquist, som ansvarar för Ateas program inom återvinning och återtag. Han påpekar att det finns en ansenlig mängd material utvunnet ur naturliga, ändliga resurser.

Varje år säljs cirka fyra miljoner mobiltelefoner i Sverige och enligt Naturskyddsföreningen återvinns endast tolv procent av dessa.

– Det är förstås ett stort problem. Vi måste få fler att tänka och agera utifrån det grundkoncept som den cirkulära ekonomin bygger på, säger Joel Lindquist.

Game of Phones lockade tusentals personer att sätta sig i den och ta en selfie. När pr-byrån Westander skulle utse den aktör som bäst lyckades nå ut med sitt budskap under Almedalsveckan – ”Hetast i Almedalen” – var Game of Phones en av finalisterna. Juryns motivering löd: ”Genom att våga fokusera på de utmaningar med teknikavfall som den egna branschen brottas med, får de oss att diskutera det resursslöseri som våra konsumtionsvanor leder till.”

Stärkta av genomslaget kommer nu tronen att följa med till alla sjutton städer där Atea IT-arena arrangeras under hösten.

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer