Laddar meny
Foto: Fredrik Rättzén

Nya portaler för smidigare samarbeten och flöden

Reportage 2016-02-15
Atea Rapid består av portaler för intranät, skolor och projektgrupper. De förenklar samarbeten och gör det möjligt att överblicka, dela och kommentera information var du än befinner dig i världen.
Ulrika Nybäck
Journalist
  1. Enkel att använda 
    Portalerna i Atea Rapid bygger på Microsoft Sharepoint vilket underlättar när it-avdelningen vill utveckla nya funktioner för användarna. Portalerna finns som molnplattformar i Microsoft Office 365 och som lokalt installerade funktioner.
  2. Ett levande intranät
    Atea Rapid passar verksamheter som vill skapa ett effektivt, interaktivt och levande intranät. Medarbetare kan skriva, publicera, dela och gilla texter, bilder och videos.
  3. Överblicka projektet
    För att driva projekt finns tidplaner, milstolpar, projektdokument, risk-hantering och fördelning av aktiviteter. Medarbetare från andra verksamheter har tillgång till samma funktioner och bidrar på lika villkor.
  4. Nytta för skolvärlden
    Atea Skolportal är en del av Atea Rapid som gör det möjligt att dela dokument och underlätta kommunikation och samarbete mellan lärare, elever och föräldrar. Skolportalen kan integreras med andra tjänster som skolan använder, exempelvis program för omdömen och betyg. Portalerna i Atea Rapid är som legoklossar, en kommun kan välja portalen för intranät eller projektledning och senare bygga ut med skolportalen.
  5. Teknik som förenklar
    Eftersom portalerna bygger på Office 365 sker uppdateringar automatiskt, vilket underlättar för it-avdelningen.
  6. Inbyggd säkerhet
    I portalerna kan du ställa in olika behörighetsnivåer för användarna. Katalogtjänsten Active Directory skapar en säker inloggning för interna och externa användare. 

Läs mer om Atea Rapid här

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer