Laddar meny

Tillit och relationer är det digitala kapitalet

Reportage 2016-02-15
Reglering och nöd är de starkaste drivkrafterna till kreativitet och innovation. Historien upprepar sig sannolikt. Tekniken vinner alltid över politiken sa Stenbeck, i synnerhet när tekniken är så konsumentdriven som den är idag.

Men hur ska politikerna hinna adressera frågeställningar som integritet, monopolställningar, ägandet av data och robotar som riskerar att ta över våra jobb? Politikens utformning vid varje teknologiskt paradigmskifte är av avgörande betydelse. Framåtlutad politik behövs för att omfamna utvecklingen, stärka konkurrenskraften och säkra framtidens jobb. 

Digitaliseringen har i första hand förändrat tjänstebranscher drastiskt med innovationer pådrivna av konsumenter med ökad makt och informationsövertag. Låga transaktionskostnader, bearbetad realtidsdata och ett förändrat förhållningssätt där konsumenter värdesätter att ha tillgång till en bil eller en exklusiv handväska genom att hyra, i stället för att äga, har skapat billigare och mer skräddarsydda erbjudanden i den så kallade delningsekonomin. Inträdesbarriärerna för nya aktörer är låga när traditionella mellanhänder ersätts av digitala plattformar. En ny typ av självreglering växer fram mellan så kallade peers, konsumenter och producenter på nätet med liknande värderingar. 

Självregleringen förutsätter en kritisk massa av tillit på plattformen, mest i form av antal relevanta anhängare som värderar och betygsätter tjänster i realtid. När tilliten väl uppstår skapas monopolsituationer snabbare än tidigare. Detta påverkar företags strategier kring pris och tillit. De företag som lyckas skala upp ett billigt och skräddarsytt erbjudande skapar snabbt en monopolställning. 

Politikens uppgift blir att föra in den del av delningsekonomin som rör sig i en grå zon, till den vita ekonomin, och se till att ekonomin kan bli den katalysator till egenföretagande som den har möjlighet att vara. 

Både erbjudandet och verksamhetsmodellen står inför ett transformeringstryck. Företag behöver öppna upp it-system, kunddatabaser och organisationsstrukturer. Traditionella värdekedjor byts ut mot värdenätverk med gemensamt skapande och innovativa partner-skap. Tillit och relationer är det digitala kapitalet. Jag spår att en hybrid ekonomi växer fram och skulle råda till samarbeten mellan företag i den traditionella ekonomin och aktörer i delningsekonomin. Gränsen mellan producent och konsument suddas ut, kanske blir vi till slut alla prosumers, producerande konsumenter.

Artikeln är hämtad ur Tomorrow nr 1-2016

Anna Felländer, Digitaliserings- och framtidsejonom, Swedbank

Anna Felländer har som uppgift att fördjupa analysen om hur digitaliseringen påverkar samhället, näringslivet, Swedbank och deras kunder. Tidigare: chefekonom på Swedbank, finansdepartementet och statsrådsberedningen. Anna Felländer talade om hot och möjligheter i delningsekonomin under Digitala Strategier.

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer