Laddar meny
Foto: Erika Weiland

Förvandlingen

Reportage 2015-11-24
Gränsen mellan e-handel och traditionell butiksmiljö är på väg att försvinna. Bergendahls Food följer den digitala trenden och bygger om till toppmoderna butiker fyllda av smarta it-lösningar.

Livsmedelsförsäljningen på nätet växer för varje år. Under 2014 ökade den med 41 procent och omsatte 3 miljarder kronor, enligt rapporten Digital mathandel. 

Många butikskedjor och handlare anpassar sina butiker till konsumenternas allt mer digitala vanor. En av dem är Bergendahls Food som för att möta trenden byter 800 kassasystem i 45 varuhus. Samtidigt installeras it-lösningar som ska ge konsumenterna en mer inspirerande upplevelse. Det handlar om allt från platta skärmar med inspirationsmaterial till enklare självskanning, pekskärmar vid kassorna samt modernare utcheckningsenheter. Dessutom får en del varuhus interaktiva skärmväggar där det går att e-handla allt från ljus-stakar till snöskovlar. Tempot är högt, fem varuhus i veckan får den nya utrustningen. 

– Främst handlar det om att klara konkurrensen och att vi anpassar oss till konsumenternas beteenden. Vi hade ett närmare 15 år gammalt kassasystem som behövde upp-graderas. Riksbankens sedelbyte var ytterligare ett skäl till förnyelsen, säger Sebastian Green, it-chef på Bergendahls Food. Han ansvarar för kassasystemsbytet för samtliga varuhus i företagsgruppen. 

City Gross Mat i Helsingborg är testbutik för det digitala konceptet, här finns ett stort fokus på färskvaror och färdiglagad mat. 

– Många kunder har ingen aning om vad de ska laga till middag. 

Vi tror på att inspirera både digitalt och analogt, med stora skärmar som visar matlagning och personal som står i butiken och lagar mat för provsmakning, säger Sebastian Green. 

Atea ansvarar för den tekniska designen och övergången till det nya systemet sker genom en så kallad 1:1-migrering. Det innebär att allting ska fungera precis som tidigare omedelbart efter bytet, vilket är något som Atea säkerställer. Efter årsskiftet integreras alla nya funktioner, det handlar till exempel om att kunderna får personligt anpassade erbjudanden på skärmar i butiken och i mobilen. 

Redan idag självskannar omkring 50 procent av City Gross varuhus-kunder. Sebastian Green är övertygad om att den siffran kommer att öka och därför utvecklar företaget en lösning där kunden kan skanna med sin egen mobiltelefon. 

– Att stå i kassaköer ger inget mervärde, det är bekvämare att sköta utcheckningen själv. Målet med de nya kassorna är att det ska bli smidigare att ta sig igenom varuhuset och betala. Här har vi delvis inspirerats av Ikea, säger Sebastian Green. 

Allting är också förberett för NFC, Near Field Communication, en standard för trådlös överföring av information mellan exempelvis mobiltelefoner och betalningsenheter. Under nästa år kommer tekniken börja användas, vilket ger kunderna ytterligare ett betalningsalternativ. 

Under två år reste Sebastian och hans kollegor runt i världen för att hämta inspiration. Därefter kontaktade de Atea och berättade om det nya konceptet. Mjukvarubasen består av SAP samt ett eget system för kundhantering och kampanjer. 

– Den tekniska plattformen ska vara framtidssäkrad och ha stöd för den omvälvande digitaliseringsprocess som samhället genomgår, säger Sebastian Green. 

Bergendahls Food har fokuserat på att plattformen ska kunna hantera kombinationsköp av både varor och tjänster. Plattformen kan också integreras med nuvarande och framtida betalningstjänster som kreditkort, Swish eller SEQR. 

– Vi ska vara fortsatt bäst på att sälja mat, men vi måste hitta nya kanaler. Om vi skapar något som ger konsumenterna ett mervärde, då väljer de oss istället för konkurrenterna, säger han. 

Mervärdet kan vara möjligheten att använda bonuspoäng eller special-erbjudanden när kunden betalar. Det kan också handla om att på plats i varuhuset köpa färdiga måltider eller tilläggstjänster som matlagning eller till och med städning. 

Att framtidens konsumenter handlar och kommunicerar allt mer i mobilen finns det otvetydig fakta som visar. Men samtidigt har vi människor behov av möten, samtal och att beröra våra sinnen med dofter och smaker. De butiker som på ett tilltalande sätt lyckas kombinera digitalisering och mobilitet med väldoftande provsmakningar och matfest för ögonen, de ligger bra till. 

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer