Laddar meny

Telenor siktar mot digitalt ledarskap

Reportage 2015-05-25
Med en snabbrörlig it-avdelning, tydlig intern kommunikation och en kultur som uppmuntrar innovation. Så ska Martin Petersén, CIO för Telenor Sverige, ta och behålla det digitala ledarskapet i sin del av it-branschen.

Att främja innovation är viktigt för Telenor Sverige. Just nu storsatsar företaget på att ge sina medarbetare en moderniserad digital arbetsplats, med såväl uppdaterade som nya verktyg och tjänster. 

– Eftersom våra kunder har otroligt höga krav på våra mobila och fasta kommunikationslösningar är det extra viktigt att vi själva ligger i teknisk framkant. Dessutom blir vi mer effektiva när vi kan jobba fullt ut oavsett om vi är på jobbet, hemma eller på resande fot, säger Martin Petersén. 

Själv arbetar han redan helt mobilt och har kontoret i väskan. Halva veckan är han på huvudkontoret i Stockholm, och halva här på kontoret i Karlskrona, där stora delar av hans verksamhet är placerad. Kontoret ligger precis vid Östersjön med fönster som soliga dagar får kontors-landskapet att bada i ljus. 

Martin Petersén förklarar att målsättningen med moderniseringen är att Telenors interna verktyg och system ska vara lika användarvänliga och flexibla som de bästa konsumentlösningarna. Medarbetare blir lätt oinspirerade om jobbverktygen funkar sämre än de privata, menar han. 

– Du kan se en film eller hålla kontakt med hela bekantskapskretsen var som helst och när som helst, då borde det vara lika enkelt att tidrapportera eller fylla i en kundorder, menar Martin Petersén. 

MODERNISERINGEN BERÄKNAS ta ett till två år och ställer flera nya krav på Martin Peterséns division, som ansvarar för produktutveckling och it. Dels måste medarbetarna bli ännu bättre på att genomföra snabba förändringar i systemen, utan att tumma på säkerhet eller stabilitet, och dels ska de bli bättre på något som Martin anser inte är teknikers starka sida, nämligen kommunikation. 

– Just nu tar vi fram en plan för hur vi ska bli bättre på att kommunicera med våra interna användare. Till exempel när nya funktioner lanseras, som personliga videorum eller en ny självbetjäningsportal. Med en tätare dialog tror jag att fler kommer använda dem, säger Martin Petersén. 

Förstklassig support ser han också som ett måste, inte bara via själv-betjäning och telefon, utan också av personal på plats. Nyligen tecknade Telenor ett avtal som gör Atea till helhetsleverantör av it som tjänst där bland annat support ingår. Martin Petersén förklarar att det helt enkelt handlar om arbetsfördelning och att ställa frågan: ”Inom vilka områden måste vi vara bättre än konkurrenterna?"

– I Telenors fall handlar det om att vara bäst på att erbjuda mobila och fasta kommunikationstjänster. 

Då ska vi lägga vår tid och kraft där. Aktörer som Atea tänker hela dagarna på hur de ska erbjuda helhetslösningar kring den digitala arbetsplatsen. Därför anlitar vi dem. Vi kan inte vara bäst i alla olympiska grenar samtidigt, säger Martin Petersén. 

HAN PÅPEKAR att det, precis som i allt annat ledarskap, är viktigt att främja företagets kultur och värderingar. Själv anser han att de främsta kulturbärande värderingarna på Telenor är innovation, nyfikenhet och stolthet. 

– Vi ska ifrågasätta hur vi jobbar och vilka tjänster vi använder. Vi ska kolla på vår Apple-tv därhemma och tänka; så här enkelt borde det vara på jobbet också, säger Martin Petersén. 

Men teknikens möjligheter kan också bli ett stressmoment. Telenor har därför utvecklat ett koncept som kallas jobba smartare, som grundar sig i insikten att multitasking gör människor mindre effektiva, medan fokus på en sak i taget gör oss mer produktiva. 

– De digitala verktygen ska inte användas för att göra så mycket som möjligt samtidigt. Som ledare måste jag sätta tydliga mål och förväntningar för att hjälpa mina medarbetare att prioritera vad som är viktigast just nu, säger Martin Petersén. 

Så vilka företag tycker du ligger i framkant när det gäller digitalt ledarskap? 

– Skatteverket är otroligt duktigt, både när det gäller att ta fram digitala tjänster och att kommunicera kring dem. Som förälder har jag också mycket kontakt med Försäkringskassan. Där har de varit mobila i flera år och är helt suveräna. Sådant lyckas du inte med utan ett tydligt digitalt ledarskap. 

3 tips för digitalt ledarskap

Lev som du lär. 

Du kan inte förvänta dig att medarbetarna ska göra sådant som du själv inte gör. Använd de digitala tjänster och verktyg som finns. Jobba på riktigt med kontoret i väskan genom att inte längre ha ett eget skrivbord. Sätt dig på ett fik med din bärbara dator under nästa videomöte istället för att boka upp ett konferensrum. 

Kommunicera. 

Saker händer inte av sig själva. Du måste kontinuerligt kommunicera med dina interna användare för att bygga förtroendet för den digitala arbetsplatsen. Tala om vilka förbättringar som görs, varför medarbetarna ska använda tjänsterna och vad de ska göra om något inte fungerar. 

Uppmuntra innovation. 

Ifrågasätt hur tjänster och verktyg är utformade och fundera på vad som kan göras bättre. Håll koll på och inspireras av konsument-produkter, där går utvecklingen i en rasande takt. 

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer