Laddar meny

Programmering på schemat för lustfyllt lärande

Reportage 2015-02-17
En liten, rund robot rullar över golvet på Emmaskolan i Angered. Koncentrationen är stor. Idag står det programmering på schemat, ett lustfyllt sätt att träna problemlösning, logik, kreativitet och matematik.

KLASSEN I ÅRSKURS TRE på Emma-skolan i Angered är helt fokuserad på den lilla roboten Ollie, som rullar över klassrummets golv. Med hjälp av en applikation i Ipaden programmerar barnen tillsammans med Patrik Glad, verksamhetsutvecklare på Atea Skola, robotens väg över golvet: En meter framåt, stopp, vänd 270 grader, framåt igen och så vidare. Ingen källkod, men ändå en enkel form av programmering som ska väcka elevernas lust och intresse. 

– Att lära sig grunderna i programmering är att lära sig mer om vad som finns bakom kulisserna i en vardag fylld av datorer. Det viktiga är insikter om hur teknik fungerar och att det är människorna som är smarta, inte datorerna, säger Patrik Glad. 

Stadsdelen Angered i Göteborg köpte för ett år sedan in 5 500 Ipads till grundskolan. Med workshopen på Emmaskolan visar Atea bra lösningar för lärande och teknik. 

– VI VILL INSPIRERA användarna att dra nytta av verktygens potential. Det är vi bra på eftersom vi kan både skola och it, säger Lisbeth Johansson, kollega till Patrik Glad på Atea. 

Efter Ollie-programmeringen och en övning där elevernas dansrörelser överfördes till programmering i applikation Alex, var det dags för gruppövningar i idrottshallen. 

Cylinderformade roboten Ollie skulle programmeras att följa en bana som tejpats på golvet. 

Även här gällde det att uppskatta avstånd och hastighet, klura ut hur många grader roboten ska svänga samt att lägga in paus för att undvika sladd. Och sedan steg för steg mata in värdena i appen. 

– DET HÄR ÄR rolig matte. Eleverna tränar också på att ta till sig en instruktion, lösa ett problem, tänka i sekvenser och komma ihåg saker. Samtidigt som barnen måste kommunicera, säger Patrik Glad. 

Han förtydligar att problemlösningen faktiskt innebär att värdera valda strategier, modeller, metoder och resultat. 

Läraren Eva Zinnerström använder surfplattorna vid bland annat multiplikationsträning. I samhällskunskap och naturkunskap har klassen även använt dem för att göra filmer. 

MEN HON ÖNSKAR att det fanns mer pengar till appar som är lite mer avancerade, eftersom de blir intressanta för barnen under en längre period. 

– Programmens snabba feedback gör att vissa barn orkar koncentrera sig längre. Direkt och positiv återkoppling från surfplattan gör att de skriver lite längre än på ett papper, säger Eva Zinnerström. Hon har inte alls sysslat med programmering tidigare, men är positiv. 

– De här barnens framtid är väldigt digital. Någon sa att dagens lärare är digitala immigranter, medan barnen är digitala infödingar. Därför är det bra att dra fördel både av de nya verktygen och av barnens snabba inlärningsförmåga. 

 

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer