Laddar meny

Minglet gav nya uppslag till den digitala strategin

Reportage 2015-02-17
Trendspanarna som fanns på plats under Digitala strategier väckte många tankar. Men det var under pauserna, när CIO:s, rektorer och it-experter utbytte tankar och idéer, som de nya insikterna landade.

TEMAT DIGITALA STRATEGIER lockade drygt 300 it-intresserade till Berns. Ateas vd, Carl-Johan Hultenheim, öppnade eventet. Han betonade att it-avdelningen inte längre kan vara en isolerad ö i verksamheten. Tvärt om behöver alla medarbetare tänka it och komma med förslag på områden som kan digitaliseras. 

Ett företag vars hela affärsidé bygger på digitala lösningar är nätvideoproducenten United Screens. De har som mål att inom två år bli Nordens största företag inom sitt segment. Malte Andreasson, head of programs på United Screens, fanns på plats under en av paneldebatterna. Han beskrev en utveckling där Hollywood-stjärnor tappar i popularitet, medan nischade Youtube-stjärnor som Pewdiepie ökar. Han fick medhåll från Darja Isaksson, vd för Ziggy Creative Colony. Hon påpekade att många människor på ledande poster i Sverige verkar missa grundläggande fenomen. Som att den digitala valutan bitcoin redan går att handla för och att den omsatte stora belopp under 2014. 

HON LYFTE OCKSÅ fram att vi inte kan planera vägar som vi gör om bilarna inom en snar framtid kör sig själva.

I takt med att allt mer information och tjänster ligger i molnet blir säkerhet en allt viktigare fråga. Samer Sidani, säljchef på Symantec och Robin Crohns, nordisk partner-ansvarig på Symantec resonerade kring hur företag och myndigheter kan hantera, mäta och styra verksamheten när säkerhetsfrågan blir mer komplex, samtidigt som företagen har färre resurser. 

Jennie Backman, marknadsprojektledare på Atea, var en av de som ansvarade för planering och genomförande av eventet. 

– De besökare jag hann tala med var väldigt nöjda med dagen. Extra uppskattat var SKF:s inspirationspass med Christoffer Malm, Lee Weldon från Gartner och paneldebatterna, berättar hon. 

Vilka tankar och lärdomar tar du med dig från Digitala strategier

MARTIN HOLMBERG, försäljningschef på Tactel. 

– Det har länge snackats om internet of things, att nästan alla produkter och tjänster kommer att vara uppkopplade om några år. Min egen känsla är att detta händer nu, något som jag fick bekräftat av föreläsarna som jag lyssnat på. När allt fler produkter är uppkopplade krävs en analys av de uppgifter som samlas, det området tror jag blir stort under 2015. 

SANJA GABLER, digitalt ansvarig på Moderna försäkringar. 

– Jag lyssnade precis på Christoffer Malm från SKF och gillar lösningen att låta den digitala gruppen rapportera direkt till vd. Jag tror också på att låta it bli en naturlig del av verksamheten. Vi måste inse att vi alla kan komma med förslag hur verksamheten kan digitaliseras, det ska inte endast ligga på it-avdelningen. 

MARIA KOLLI, it-chef på Vafab Miljö. 

– Jag tar med mig att it ska stärka och stödja verksamheten och fylla ett behov. Jag försöker ha det som fokus i mitt dagliga arbete. Först när vi känner till behoven kan vi fundera på vilka vinster det finns med att låta lösningen bli digital. Nytt för mig är att EU sannolikt kommer att skärpa sin lagstiftning för personuppgifter på nätet framöver, det var ett intressant föredrag. 

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer