Laddar meny

Mandat att förändra allt

Reportage 2015-02-17
JAG ÄR GLAD över att jag inte är CIO på ett traditionellt taxibolag. Inte för att jag har en aning om vad som försiggår hos dem just nu men jag antar att det förs en hel del strategiska diskussioner på deras kontor runt om i världen.

Jag är nyss hemkommen från semester i Miami. Vid landning på Miami International Airport skulle jag vidare med familj till Boca Raton, cirka en timme från flygplatsen. Jag öppnar min taxiapp, Uber. Noterar vilka bilar som finns i området, beställer en UberX, deras större alternativ. Ber dem hämta oss inom 10 minuter. Ringer chauffören för att prata barnstolar och snart kör en fet stadsjeep fram och tar oss till vårt hotell i Boca Raton. Smidigt, tryggt, trevligt och prisvärt. Uber är inte dyrare än din vanliga taxi, de är billigare. 

Tillbaka till de traditionella taxiföretagen. Eller förresten alla företag eller myndigheter som inte börjat fundera över hur de ska förflytta sin verksamhet in i den digitala världen. 

De står inför att transformera sina verksam-heter från traditionell verksamhet till techbolag. 

Jag hoppas innerligt att de tog den där utbildningen i förändringsprocesser. Det lär behövas. 

Att förvandla sin verksamhet från en traditionell taxiverksamhet (eller stålindustri, sjukvård eller skola) är lika enkelt som att göra Eniro till Google. Det är två helt olika djur. 

It ska helt plötsligt gå från att säkerställa drift till att bygga framtidens digitala lösningar eller kanske ännu bättre, bygga företaget. Vad vi gör digitalt är det företaget gör. Det kräver mod, kompetens, förändringsvilja och helt nya arbetssätt. Det måste få göra ont, annars är vi körda. 

SÅ HÄR ÄR DET i alla branscher just nu, inklusive min: bank- och finansbranschen. Överallt läser jag att finansbranschen är nästa bransch att ”disruptas”, alltså omdanas på grund av digitaliseringen. Traditionell långivning och sparande konkurrensutsätts genom så kallad peer-to-peer lending, att människor sparar och lånar utan bankens inblandning. Bankrådgivning försöker vi på Nordnet själva ta död på med vårt sociala investeringsnätverk Shareville med 33 000 medlemmar. Fundedbyme vill förändra förutsättningarna för kapitalanskaffning och på betalningsområdet slåss nya aktörer om att göra om din mobil till en plånbok. Som bank kan vi inte längre fokusera på finansiell produkt-utveckling. Det räcker inte med bra lån, fina fonder, tillgång till en massa aktiemarknader, bra sparränta och så vidare. Våra kunder kräver mer. De vill ha en bra helhetsupplevelse. 

En CIO på ett traditionellt taxibolag måste ha fullt mandat att förändra allt. Och det innebär att företaget inte kan skilja på det som är digitalt och det som är den historiska produkten eller tjänsten. Nu är allt ett. 

Om vi alla förstår att vi främst är techbolag och därefter verksamma inom ett visst område har vi förutsättningar att överleva. Annars blir det tufft för mig och alla andra som jobbar med affärsutveckling. 

Om Jan Dinkelspiel, Innovationschef Nordnet

Jan Dinkelspiel, 37 år, är innovationschef på Nordnet. Dessförinnan landschef för Nordnet i Finland och Sverige. Han drivs av förändring och ser fram emot Nordnets handelsplattform, Sharevilles, framfart under 2015.

nordnetbloggen.se kan du följa Jan Dinkelspiels trendspaningar och tankar om ekonomi, investeringar, it och digitalisering. 

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer