Foto: Kristofer Samuelsson

Ledarglädje

Reportage 2015-11-25
De som söker sig till Stadsmissionens it-avdelning drivs av en vilja att göra skillnad för de mest utsatta. Här beskriver it-chefen Mona Ekesryd hur hon ser på ledarskap och kompetensutveckling i ett allt hårdare samhällsklimat.

TEXT: Hanna Larsson FOTO: Kristofer Samuelsson 

Sedan 1853 har Stockholms Stadsmission arbetat för att göra huvudstaden till en mänskligare stad för alla, som det står i stadgarna. Förra året fick organisationen sin första heltids-dedikerade it-chef, Mona Ekesryd, som innan dess var CIO i Haninge kommun. 

– Det är ett svårt och hårt samhällsklimat idag, det märker vi i verksamheten. Men organisationen är magisk, det är fantastiskt att alla orkar och jag är jätteglad att jag kan bidra, säger Mona Ekesryd. 

När hon kom hit i mars 2014 bestod it-avdelningen av tre medarbetare som löste problem och behov ad hoc. Idag består avdelningen av sju personer, alla med tydliga roller och ansvars-områden. Helpdesk sköts internt, medan drift och nätverk hanteras av externa partners. Infrastrukturen är kartlagd och det finns en långsiktig plan för verksamheten. En löpande utmaning är att se över hela organisationens behov. Stadsmissionen drivs av drygt 700 medarbetare. Verksamheten är uppdelad i Skolstiftelsen som utbildar 2 500 unga och vuxna i Mälardalen samt Föreningen, den sociala verksamheten som stöttar socialt utsatta barn, hemlösa och äldre. 

– Vi är som en kommun, fast idéburen, kommenterar Mona Ekesryd. 

PARTNERSKAPEN ÄR i sin tur en förutsättning för att Stockholms Stadsmission ska ha råd och möjlighet att digitalisera. Tidigare var låga priser främsta kravet vid en upphandling, men nu är det också viktigt att leverantörerna engagerar sig i verksamheten. Ett av partnerföretagen är Atea, som står för produktförsörjningen. 

– Vi har många idéer om vad vi vill göra tillsammans inom det sociala området, även om jag ännu inte kan berätta exakt vad, säger Mona Ekesryd. 

Stockholms Stadsmission kan inte locka med höga löner, även om lönerna är marknadsmässiga, förklarar Mona Ekesryd. Däremot erbjuds goda möjligheter till utveckling och ett jobb som tjänar ett högre syfte. Meningsfullhet och ständigt lärande är två sätt att attrahera duktiga medarbetare i en bransch med skriande kompetensbrist. 

– Många vill ha ett jobb där de bidrar till samhället. Medarbetarna får dessutom hålla kontakt med våra partners som ibland erbjuder kostnadsfria utbildningar. Det ger goda utvecklingsmöjligheter och ett starkt nätverk i branschen, säger Mona Ekesryd. 

ATT REKRYTERA ÄR EN SAK, att ta vara på kompetens en annan. Mona Ekesryd konstaterar att de flesta människor, speciellt yngre, vill utvecklas och behöver nya utmaningar då och då. Själv har hon nyligen bett sina medarbetare på it-supporten att titta på hur it-stödet för Stockholms Stadsmissions nya matbutik ska se ut. Butiken ska sälja utgångna matvaror med 70 procents rabatt till behövande. 

– Då är det som om stjärnor tänds i ögonen på dem. Sånt gör mig glad. Att vilja utveckla andra är grunden för allt gott ledarskap, säger Mona Ekesryd. 

Hennes talang som ledare har uppskattats både internt och externt. Nyligen utsågs hon till Årets Digitala Ledare 2015 av mässarrangören Easyfairs. 

– Förutom äran har det inneburit en del nya kontakter i och utanför branschen. Jag upplever också att it-frågorna fått mer fokus internt på Stadsmissionen.

Utsågs till Årets digitala ledare 2015 av Easyfairs. Från nomineringen: ”Med sitt goda ledarskap och mod att förändra är hon en fantastisk förebild i ett digitalt landskap”.

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer