Laddar meny

En lysande plats för digitala idéer

Reportage 2015-09-21
Digital revolution, rockiga välkomstvrål, trendspaningar och självkörande bilar. Den energi, inspiration och kompetens som finns på Atea Bootcamp skapar förutsättningar för idéer och strategier som visar hur it-avdelningen kan leda digitaliseringen.

Klas Bendrik, CIO på Volvo Cars, beskrev utmaningen i att investera tiotals miljarder i plattformar och design flera år innan lansering av en ny bil. 

– Under utvecklingsfasen vet vi inte vad konkurrenterna gör och vi vet inte vad konsumenterna är beredda att betala. Konkurrensen är stenhård, vi kämpar mot aktörer som Tesla, Google och Uber, berättade Klas Bendrik och förklarade hur sensorer, bredband, mobilitet och molnlösningar kombineras till nya innovationer. 

– När vi kopplar ihop dessa tekniker får vi lösningar som automatisk parkering och att föraren får besked om när bilen behöver servas. Men hur vi ska underhålla föraren när bilen kör sig själv, det är en av de frågor som vi brottas med.

 

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer