Laddar meny
Foto: Kristofer Samuelsson

Bli en katalysator för förändringen

Reportage 2015-11-25
Ta fullt ansvar för nästa steg i digitaliseringen och se till att vara en katalysator på förändringsresan. Det rådet ger Ateas CIO, Lotta Ungerth till kollegor på it-avdelningar.

TEXT: Markus Wilhelmson FOTO: Kristofer Samuelsson

LOTTA UNGERTH menar att nyckeln till det digitala ledarskapet ligger i kommunikation.

– Vi som jobbar med it har en mer central roll i våra företag än tidigare, men vi måste samtidigt vara ödmjuka och inse att vi inte är helt involverade i kärnverksamheten. Därför är det viktigt att nätverka och vara nyfikna på den dagliga verksamheten så att vi förstår vad som är på gång, säger hon.

I framtiden tror hon att det är delvis nya egenskaper som kommer att krävas av en CIO och en it-avdelning. 

– Mycket handlar om att förstå omvärldstrender och kunna åter-berätta dem. Man blir en intern säljare av tankar och idéer, en katalysator om du så vill, säger Lotta Ungerth.

ATT DRIVA DIGITALISERING är som att köra en bil, menar hon.

– Som it-chef har man den bil man förtjänar. Bilen karaktäriserar hur väl it stödjer verksamheten, säger hon och radar upp ett antal frågor:

Vem har jag valt som kartläsare? Finns tekniken? Vilka sitter i baksätet? Behöver de mat och hållas på gott humör eller klarar de sig själva? Har vi gammalt it-arv i bagageutrymmet som tynger bilen?

Det råder ingen tvekan om vem som sitter bakom ratten.

– Som CIO har man ansvaret för att hålla samman och skapa den gemensamma infrastrukturen som den stora digitaliseringen ska vila på, säger Lotta Ungerth.

Den stora utmaningen de närmaste åren blir att minska fragmentiseringen, många kunder och medborgare upplever att de måste logga in på många olika ställen och att de ibland möter gamla system och ibland moderna appar. 

– DIGITALISERINGEN har drivits av eldsjälar och eldsjälen löser, med all rätt, saken som en entreprenör, utan att ta helhetsansvar för morgondagens lösningar, säger Lotta Ungerth. 

– Utan enhetliga användargränssnitt kommer många digitala tjänster att bli isolerade engångslösningar. Som medborgare och kund vill jag ha en ingång, en säker inloggning och ett gränssnitt, inte en massa olika. 

Även om it-avdelningen ska köra bilen måste andra avdelningar också med på resan.

– På Atea sätter vi nu designen för att bygga Ateas digitala kundmöte på en gemensam plattform. Alla är med i arbetet, från marknad och affärsutveckling till sälj, säger Lotta Ungerth.

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer