Ny tjänst ska hjälpa Sveriges regioner att spara tid och effektivisera sina verksamheter
Behoven av maskering inom kommun och region ser idag liknande ut, med skillnaden att det för region handlar om än mer enorma volymer. Inom Region Sörmland maskeras exempelvis 10 000 dokument bara inom försäkringsärenden. Här finns med andra ord stora tidsbesparingar att göra, och många heltidstjänster som kan läggas på att skapa värde genom andra mer kvalificerade uppgifter.
– I våra initiala tester ser vi att tjänsten i nuvarande version klarar av att identifiera och maskera data i dokument som försäkringsutlämningar med hög träffsäkerhet. Det gör tjänsten väl anpassad för våra regioner, som på många håll går på knäna. Med maskeringstjänsten kommer de få möjlighet att lägga kraften där den gör mest skillnad, säger Simon Norman, Innovationsledare på Atea Sverige.
Anpassningarna sker i samarbete med Region Sörmland där syftet är att justera, testa och validera tjänsten. Målet är att tjänsten ska finnas tillgänglig i skarp version under årets sista kvartal.
– Det är centralt för oss att anpassa tjänsten tillsammans med verksamhetskompetens i regionerna så att vi säkerställer att den levererar förväntad verksamhetsnytta. Tjänsten ska klara av direkta och indirekta personuppgifter, samtidigt som den ska uppfylla regulatoriska krav och vara säker att använda. Det kräver tid och tålamod, men belöningen är det stora kliv framåt som tjänsten kan innebära för Sveriges regioner, säger Simon Norman.
Stort intresse inom kommunala Sverige
Ateas maskeringstjänst lanserades i början på maj och har redan idag 14 anslutna kommuner, däribland Ronneby kommun som var en av de första att skriva på ett avtal som sträcker sig över två år. Tjänsten är framtagen tillsammans med Lidingö stad, Kungsbacka kommun, Skaraborgs kommunalförbund, Linköpings universitet och Advokatfirman Kahn Pedersen, med stöd av Vinnova.
Tekniken är utvecklad av Atea, byggd på IBM:s AI-plattform WatsonX, och körs från Ateas egna datacenter på en IBM Fusion infrastruktur.
Fler tjänster på gång
Maskeringstjänsten är den första delen i en satsning om fyra nya AI-tjänster, som alla ska uppfylla legala krav och krav om datasuveränitet. Samtliga tjänster utvecklas i samarbete mellan Atea, IBM och offentliga verksamheter för att säkerställa användarnyttan. Näst på tur är en tillgänglighetstjänst som ska hjälpa offentlig sektor att uppfylla tillgänglighetsdirektivet som trädde i kraft den 28 juni 2025.
Kontakta gärna
