Hoppa till huvudinnehåll
Tillbaka till Nyhetsarkiv
Pressmeddelande 2021-04-16

Ökad kund- och medarbetarnöjdhet för Atea i Borlänge

Corona accelererade digitaliseringen och ökade verksamheters behov av produkter, samverkansverktyg och konsulttjänster. Trots förändrad arbetsmiljö, krav på snabba leveranser från kunderna och en förflyttning till digitala kundmöten gjorde Borlänge all time high i kund och medarbetarnöjdhet 2020. Sanna Nyberg heter nytillträdda platschefen som ska ta den lokala succén till nya höjder.

Atea Sverige presenterade sitt resultat för helåret 2020 den 9 februari och lyfte då ett utmanande men lärorikt år där fokus legat på att stötta sina kunder i de snabba kliv som pandemin krävt. Det handlade dels om kundernas omställning till distansarbete men även om att minska ensamheten bland äldre under besöksförbudet och möjliggöra digital votering i kommuner för att ge några exempel.

- Corona gjorde det tydligt att it är en möjliggörare och kan lösa många av de utmaningar vi ställs inför, oavsett hur de ser ut. För egen del var det ett inspirerande år att vara så nära kunderna, där det händer, och nu ser jag fram emot att ta mig an det uppdraget ur ett nytt perspektiv, säger Sanna.

Hon har tidigare haft rollen som Project Management Office-ansvarig på Atea i Borlänge och då bland annat framgångsrikt byggt det lokala projektkontoret och strukturen kring hur projektledarna ska arbeta. Utöver det har hon samarbetat regionalt inom Atea och ingått i ett stort nationellt projekt som syftar till att frigöra tid internt.

- Jag brinner för värdeskapande, och att vara med i rummet där värde skapas. Atea är ett häftigt bolag att jobba på, för samtidigt som vi är väldigt nära kunderna är vi duktiga på att dela kompetenser inom regionerna och över hela landet. Styrkan är så mycket större än kontoret, berättar Sanna.

Nu börjar nästa del i digitaliseringsresan
Ateas kunder har visserligen tagit stora kliv under året som gått men mycket handlade inledningsvis om en nödvändig omställning och det är nu verksamheterna kan börja räkna hem de stora utvecklingsvinsterna.

- Det är jätteroligt att ta över kaptenshatten för ett kontor som vill så mycket och gör så mycket rätt. Vi ska fortsätta använda våra verksamhetsutvecklare och projektledare på ett sätt som skapar värde för kunderna när vi nu tar deras digitaliseringsresa till nästa nivå tillsammans, säger Sanna.

Hon berättar att man hade stor nytta av de strukturprojekt som drevs innan pandemin slog till, i och med att man redan tänkt till kring hur olika roller skulle samverka. Då blev det lättare att vara möjliggörare för kunderna trots distansen, och roligare. I alla fall om man ska tro medarbetarnas engagemang, som även det klättrat uppåt under 2020.

Peter Mann, tidigare platschef för Atea i Borlänge, kliver i samband med Sannas tillträde över till en regional roll som informationssäkerhetskonsult och kommer att fokusera på att stötta verksamheter i hur de bäst hanterar sin data på ett säkert sätt. Något som blir allt viktigare i ”det nya normala” med distansarbete och hemmakontor, där allt mer data lämnar den egna verksamhetens fysiska väggar. Parallellt med informationssäkerhet ligger fokus på kundernas förflyttning av data till molnet och nyttjandet av digitala lösningar för att nå maximal verksamhetsnytta.

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer