Tillbaka till Nyhetsarkiv
Pressmeddelande 2020-04-22

Stabilt första kvartal för Atea i en föränderlig omvärld

Atea Sverige gör ett stabilt första kvartal 2020 med en omsättning på totalt 3,6 miljarder kronor. Resultatet (EBIT) når en nivå på 102 miljoner kronor, att jämföra med 112 miljoner samma kvartal föregående år.
Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige på en scen

Starten på 2020 förväntades att bli utmanande, utifrån en lägre orderstock 2019 som kom av minskade inköp i slutet av året från offentlig sektor. Ovanpå det påverkades första kvartalet av tillfälligt stängda fabriker och en delvis påverkad leveranskedja i kölvattnet av corona-pandemin. Trots det har utvecklingen under kvartalet varit positiv: orderingången har tagit fart och intresset för managerade tjänster fortsätter att öka kraftigt med närmare 14 % i första kvartalet. Dessutom ligger omsättningen för konsultverksamheten, trots minskade möjligheter att besöka kunderna fysiskt, kvar i nivå med föregående år.

Det är omöjligt att kommentera det första kvartalet utan att nämna coronavirusets spridning i samhället. Jag är otroligt imponerad över alla de hjältar och hjältinnor vi ser i såväl kundernas verksamheter som i vårt eget bolag. Våra medmänniskors hälsa är självklart fokus, samtidigt som alla verksamhetsdelar måste fungera. Ur ett it-perspektiv är det inspirerande hur snabbt vi och våra kunder lyckats etablera ett nytt normalläge. It-avdelningarna har verkligen tagit en aktiv roll i att stötta sina verksamheter framåt, säger Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige.

Intresset och behovet av digitala tjänster och verktyg har intensifierats rejält under första kvartalet och Atea slår de facto rekord i antal kundmöten för perioden. I den akuta fasen har Atea primärt stöttat kunderna i att snabbt ställa om sina verksamheter för att hålla produktiviteten uppe. Det har till exempel handlat om att möjliggöra demokratiska processer på distans, införa smidigt och säkert arbete hemifrån, och hjälpa svenska gymnasieskolor och universitet att kickstarta fjärrundervisning.

Vi har helt klart bevittnat det verkliga startskottet i många av våra kunders digitala transformation. I ett första steg har det handlat om att stötta dem kring deras it-infrastruktur och kontinuitetshantering, och med samverkansverktyg. I nästa fas behöver vi hjälpa dem att lyfta blicken och exempelvis investera i skalbara lösningar som gör skillnad på sikt. Om vi kan använda denna tuffa tid till att ta nästa steg i transformationen får vi en mycket bättre och tryggare grund att stå på i fortsättningen, säger Carl-Johan Hultenheim.

Oavsett hur covid-19 och dess spridning utvecklas kommer det att påverka marknaden även nästkommande kvartal. För att navigera på bästa sätt har Atea Sverige lagt en offensiv plan om fyra delar. Planen handlar om hur Atea kan sträcka ut en hand och hjälpa sina kunder och innehåller självfallet även behovsanpassade åtgärder. En del i detta är det korttidsarbete som delar av personalstyrkan omfattas av.

I läget vi befinner oss i nu ser vi att vissa privata verksamheter bromsar in medan offentlig sektor i stor utsträckning ökar takten i sin digitala transformation. Vår offensiva V-plan som vi sjösatte under första kvartalet rustar oss för att bemöta behovsförändringarna på båda sidor. Som ansvarstagande bolag är det viktigt att tänka flera steg framåt, och jag är tacksam för hur varje medarbetare slutit upp med såväl personligt ansvar som ett otrolig driv i den här föränderliga situationen, sammanfattar Carl-Johan Hultenheim.

Resultat för koncernen

Ateakoncernen minskade omsättningen med 1,0% procent till 9,043 miljarder norska kronor under det första kvartalet jämfört med samma period förra året. Resultatet (EBIT) blev 103 miljoner norska kronor.

- Kvartalsrapporten och presentationen

- Presskonferensen

- Börsmeddelande

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer