Atea genomför ett rekordstarkt kvartal med hållbarhet och innovation i fokus

Pressmeddelande 2018-10-18
Atea Sverige gör en resultatökning med 23,4 procent jämfört med samma period förra året och resultatet (EBIT) landar på 112 miljoner kronor. Omsättningen under det tredje kvartalet ökade med 18,2 procent jämfört med föregående år. Den fortsatt starka tillväxten innebär att omsättningen för första gången passerar 3 miljarder kronor för kvartalet.

Stark tillväxt driven av nya digitala projekt

Atea fortsätter att växa inom alla områden; hårdvara, mjukvara konsulttjänster och molntjänster. Behovet av smart it-infrastruktur ökar både utifrån krav på skalbarhet, men också tack vare att kunder vill skapa nya digitala tjänster. Ett område som sticker ut lite extra är IoT-tjänster där antalet nya projekt dubblerats enbart det senaste kvartalet.

– Det handlar delvis om större mognad men också ökad nyfikenhet bland våra kunder kring IoT-lösningar. Många projekt startar i en liten skala för ett specifikt behov, men så fort en lösning är etablerad blir den en plattform för fler tjänster. För vår del handlar det om att fortsätta investera i spetskompetenser och samtidigt etablera nya partnerskap som möjliggör våra kunders digitala ekosystem säger Carl-Johan Hultenheim, vd för Atea Sverige.

Med målet att driva innovation och utmana hållbarhetsarbetet

Under hösten anordnar Atea den återkommande mötesplatsen IT-arenan över hela Sverige. Atea träffar tillsammans med leverantörer och strategiska partners cirka 3 500 it-intresserade deltagare. Årets tema är hållbar innovation och på plats visar Atea upp återanvända produkter som fått ett andra liv. Målet är att få fler att ansluta sig till 100%-klubben, Ateas initiativ för ett hundraprocentigt återtag.

– Genom våra kontor över hela Sverige har vi en unik chans att se till att hållbarhetsarbetet inom it-branschen inte bara bedrivs i storstäderna utan i hela landet. En utmaning i de flesta verksamheter är att allt för lite utrustning återanvänds och genom 100%-klubben både stöttar och utmanar vi våra kunder. Det finns ett enormt engagemang i frågan hos våra medarbetare som, tillsammans med lokal närhet och förståelse för kundernas vardag, gör att vi verkligen kan bidra, säger Carl-Johan Hultenheim.

Atea ser att efterfrågan på återtagstjänster ökar bland kunderna. Jämfört med samma tidpunkt förra året har nyttjandet av återtagstjänsten Goitloop gått upp med 81 %.

– Den digitala transformationen kommer att lösa många av vår tids hållbarhetsutmaningar. Samtidigt måste vi tänka på helheten, så att innovation drivs på ett hållbart sätt. Produkter kan i fyra fall av fem återanvändas och vi behöver säkerställa ett cirkulärt användande. Under 2019 öppnar vi vårt nya logistikcenter i Nylanda strax utanför Växjö. Utöver det senaste inom logistik gör vi gott om plats för att möta ett ökat behov av recycling-tjänster, summerar Carl-Johan Hultenheim.

Resultat för Ateakoncernen

Ateakoncernens omsättning för tredje kvartalet landar på 7098 miljoner norska kronor. Resultatet (EBIT) blev 132 miljoner norska kronor.

För mer information kontakta:

Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige AB, +46 46 16 33 32 carl-johan.hultenheim@atea.se