Hållbarhetsguld till Atea

Pressmeddelande 2017-04-28
Ateakoncernen (Oslo Børs: ATEA) har erhållit guldnivå för sitt hållbarhetsarbete av EcoVadis. Atea placerar sig bland de översta 5 procenten av alla leverantörer som utvärderats enligt den plattform som används av fler än 30 000 företag globalt.

För att ranka och bedöma leverantörers hållbarhet utvärderar EcoVadis ett företags hållbarhetsarbete utifrån ett stort antal parametrar. Områden som bedöms är till exempel bolagens arbete med; antikorruption, leverantörskedja, klimat och miljöfrågor samt vilka resultat de olika satsningarna har gett.

– Vi är hedrade av erkännandet från EcoVadis och betraktar det som en bekräftelse på att våra värderingar återspeglas av våra handlingar, att styra både Atea och samhället i rätt riktning. Atea är fast beslutna att fortsätta detta viktiga arbete, att kontinuerligt se över och förbättra våra rutiner i hela företaget, och säkerställa ett hållbarhetsperspektiv i allt vi gör, säger Ateakoncernens vd Steinar Sønsteby.

Under de senaste åren har Atea fått flera erkännanden för sitt hållbarhetsarbete

2016 fick bolaget utmärkelsen ”Grönt Föredöme” som erkännande för dess pågående miljöarbete, samma år utsågs bolaget till en branschledare när det gäller arbetet för barns rättigheter av Global Child Forum och Boston Consulting Group.
2015 utsågs Atea till ”Utmärkt hållbar leverantör” av svenska Konkurrensverket.
2014 tilldelades Atea klimatpris från KTH/Cero.

Robert Giori, CFO: (+47) 934 09 188
Andreas Rydell, Group Sustainability Officer: (+46) 722 44 87 84