Laddar meny

Ny app för kommunal omsorg sparar miljoner

Pressmeddelande 2015-01-19
Atea och Ilab har utvecklat en app för kommunal vård och omsorg som beräknas spara miljontals kronor. Appen minskar pappersarbetet och innebär mer tid till vårdtagarna. Borlänge är först ut att teckna avtal om den nya mobila lösningen.

Borlänge kommun tecknar avtal för leverans av en ny mobil lösning, som gör det möjligt för medarbetarna att hantera administration på plats hos vårdtagarna. Det sker via appen Viva omsorg som ger dem direkt tillgång till det vårdadministrativa systemet.

– Appen innebär mer tid och möjlighet till ökat inflytande för vårdtagaren. Det blir även säkrare och enklare för personalen när de har tillgång till rätt information och sköter dokumentationen på plats ute hos våra vårdtagare, säger Kerstin Stålnäbb, IT-strateg och eHälsosamordnare för sociala sektorn i Borlänge kommun.

Utrullningen av Viva omsorg startar i februari och beräknas vara klart under 2017. När samtliga 2 000 medarbetare har tillgång till appen beräknas den ge en tidsbesparing på 230 000 timmar per år, vilket motsvarar ytterligare 460 000 besök hos vårdtagare.

– Det finns en stor efterfrågan på it som underlättar i verksamheten och det är väldigt positivt att vi tillsammans med Ilab kan erbjuda den här typen av tjänster, säger Simon Norman, ansvarig mobila lösningar på Atea.

Appen är utvecklad för hemtjänst och hemsjukvård i enlighet med de krav som ställs i Socialtjänstlagen och Hälso- och sjukvårdslagen och bygger på Ilabs vårdadministrativa system Viva.

För mer information, kontakta:
Simon Norman, ansvarig mobila lösningar, Atea Sverige, 0703-72 20 65, simon.norman@atea.se
Kerstin Stålnäbb, IT-strateg och eHälsosamordnare för sociala sektorn i Borlänge kommun, 0243-66300, kerstin.stalnabb@borlange.se

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer