Laddar meny

Ateas Magnus Sallbring är årets hälsofrämjande chef

Pressmeddelande 2015-03-18
Med en kombination av passion och galenskap arrangerade Atea en Sverigestafett där 2 600 anställda, kunder och leverantörer sprang, cyklade och på annat sätt motionerade 360 mil från Luleå till Malmö. Nu utses Ateas HR- och marknadsdirektör till årets hälsofrämjande chef.

– Jag är självklart väldigt stolt och glad. Det här priset delar jag med Ateas alla medarbetare. Att arrangera en Sverigestafett innebär mängder av förberedelser för att allt ska fungera och utan det teamet hade det aldrig blivit någon stafett, säger Magnus Sallbring, HR- och marknadsdirektör på Atea.

Tidningen Chef utser årligen en ledare som på ett extraordinärt sätt inspirerat och skapat förutsättningar för hälsoförbättringar för medarbetarna, vilket ökat företagets välbefinnande och prestationer.

Motiveringen till utnämningen lyder: ”En evangelist som med glödande passion, målmedvetenhet och en nypa storhetsvansinne har lyckats engagera 93 procent av de egna medarbetarna – och stora delar av sin bransch.’’

Målet med Sverigestafetten var att få Ateas medarbetare att byta stillasittande till en hälsosammare livsstil. Även företagets kunder och leverantörer bjöds in att delta.

– Stillasittande är vår tids rökning. Genom att arrangera ett stort och galet projekt som Sverigestafetten fick vi många att för första gången börja röra på sig. Det inkluderar även mig själv som är en riktig soffpotatis, säger Magnus Sallbring.

Sverigestafetten genomfördes i augusti 2013 då drygt 2 600 it-medarbetare sprang, cyklade, gick, åkte inlines och rullskidor dygnet runt i 360 mil från Luleå till Malmö. Stafetten pågick under 14 dagar och deltagarna ansvarade för totalt 125 delsträckor fördelade på sju etapper.

Inför Sverigestafetten deltog totalt 5 000 personer. De delades in i lag som tränade tillsammans och tävlade mot andra lag. Alla som deltog fick tips hur de kunde förbättra sin hälsa.

– Hela 93 procent av våra anställda deltog och 10 procent har gått från att vara helt stillasittande till att ha regelbundna motionsvanor. Men det tar lång tid att skapa en god vana och därför genomför vi löpande aktiviteter för att uppmuntra till ett hälsosammare liv, säger Magnus Sallbring.

Sverigestafetten genomfördes i samarbete med bland andra HP, Twitch och Minnesota Communication. Läs mer på sverigestafetten.se.

För mer information:

Magnus Sallbring, HR- och marknadsdirektör Atea Sverige, 08-477 47 11, magnus.sallbring@atea.se.

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer