Atea tecknar avtal med Samsung

Pressmeddelande 2014-10-07
Atea tecknar avtal med Samsung för leverans av mobiltelefoner till företag och organisationer och blir därmed den första it-återförsäljaren i Norden som har direktavtal med Samsung.

– Vi är mycket glada över avtalet med Samsung om leverans av mobiltelefoner. Vi kapar därmed ett led i leverantörskedjan och för våra kunder innebär det att vi kommer att kunna erbjuda stora volymer både snabbt och leveranssäkert till ett konkurrenskraftigt pris, säger Mats Löwnander chef för Ateas hårdvaruförsäljning.

Utöver Atea i Sverige har även koncernens norska och danska bolag tecknat mobiltelefonavtal med Samsung.

– För oss var det naturligt att vända oss till Atea, som är Nordens största oberoende aktör inom it-infrastruktur. Avtalet innebär att vi som bolag tar ett strategiskt steg in på den viktiga företagsmarknaden, säger Björn Hansen, Sales Director Telecom på Samsung Electronics Nordic.

Avtalet är tecknat så att hela koncernen får tillgång till Samsungs produkter via Atea Logistics, som ansvarar för koncernens inköp och logistik.

– Vi ser att våra kunder efterfrågar allt fler mobila lösningar. Därför är vårt samarbete med Samsung ett steg i rätt riktning och innebär att vi kan erbjuda ytterligare ett it-verktyg i vårt sortiment, säger Frank Svensson vd för Atea Logistics.

Mats Löwnander, chef Ateas hårdvaruförsäljning 08-633 67 60 mats.lownander@atea.se
Björn Hansen, Sales Director Telecom, Samsung Electronics Nordic, 08-555 05 700 b.hansen@samsung.com