Atea sponsrar Michel Tornéus

Pressmeddelande 2014-06-12
Atea Sverige tecknar sponsringavtal med längdhopparen Michel Tornéus, som därmed är den sjunde friidrottaren som Atea har avtal med. På lördag gör Michel Tornéus säsongsdebut i Diamond League i New York.

– Ateas engagemang i svensk friidrott betyder mycket för oss utövare och det är verkligen kul att få vara med i det samarbetet. Det ger mig förutsättningar att fokusera och prestera ännu bättre. Jag tar med mig den energin till Diamond League i New York nu på lördag, säger Michel Tornéus.

Efter New York väntar lag-EM i Tyskland och därefter ytterligare tävlingar i Diamond League, i bland annat Lausanne, Monaco och DN-galan i Stockholm. I mitten av augusti är det dags för EM i Zürich.

Michel är svensk rekordhållare och en av världens främsta inom sin gren. Bland hans senaste meriter finns en bronsmedalj från inomhus-VM i mars.

– Vi är väldigt glada att få vara med och stötta Michel Tornéus i hans fortsatta utveckling. Förutom att Michel är en av våra ledande friidrottare så har vi tagit starkt intryck av hans engagemang och arbete med ungdomar i Botkyrka, säger Magnus Sallbring, HR- och marknadsdirektör på Atea Sverige.

Atea Sverige har sedan 2007 ett samarbete med Svenska Friidrottsförbundet, men också avtal med enskilda aktiva. Förutom Michel Tornéus har Moa Hjelmer (sprint), Johan Wissman (sprint), Jessica Samuelsson (mångkamp), Mustafa Mohamed (maraton) Emma Green (höjd) och Yannick Tregaro (tränare) avtal med Atea Sverige.

Namn: Michel Tornéus
Huvudgren: Längdhopp
Klubb: Hammarby IF Friidrott
Tränare: Oscar Gidewall
Aktuell: Säsongsdebut i Diamond League i New York, lördagen den 14 juni.
Svenskt rekord: 8,29 inomhus, 8,22 utomhus.
Resultat: IVM 2014 brons, IEM 2013 silver, EM 2012 brons, OS 2012 fyra, 14 SM-guld, varav 13 i längdhopp och ett i tresteg.
Bor: Botkyrka, utanför Stockholm.
Födelsedatum: 26 maj 1986 (28 år)

Magnus Sallbring, HR- och marknadsdirektör Atea Sverige AB, +46 8 477 47 11,magnus.sallbring@atea.se
Daniel Wessfeldt, vd JRS Sports Management, +46 704104606, daniel.wessfeldt@jrssm.com