Offensivt Atea växer på tuff marknad

Pressmeddelande 2013-04-30
För första gången noterar Atea Sverige en omsättning på 2 miljarder kronor under ett räkenskapsårs första kvartal. Det motsvarar en tillväxt på 19,5 procent jämfört med första kvartalet 2012. -Tillväxten är outstanding. Vinnaren på lång sikt är den som är offensiv på en tuff marknad. Jag är oerhört glad över att våra kunder ger oss allt större förtroende vilket gör att vi visar tillväxt inom alla områden, säger Atea Sveriges vd Carl-Johan Hultenheim.

Atea tillhörde vinnarna på den svenska it-marknaden under årets första tre månader. Omsättningen ökade under perioden till 2 039 miljoner svenska kronor från 1 707 miljoner kronor första kvartalet 2012. Det motsvarar en ökning med 19,5 procent och kan jämföras med en prognos från analysföretaget IDC som visar att it-marknaden växer med 1,8 procent under 2013.

-Svenska företag, organisationer och myndigheter lever i dag på en tuff marknad och allt fler inser möjligheterna med smarta effektiva it-lösningar för att utveckla sina tjänster. Att de väljer Atea är ett bevis på att vi gör rätt saker och siffrorna visar att vi tar andelar på en marknad som nästan står still, säger Carl-Johan Hultenheim.

Under kvartalet ökade produktförsäljningen med 23,2 procent och tjänsteförsäljningen med 7,3 procent. Den organiska tillväxten uppgick till 18,3 procent. Inom områden som it som tjänst, mobilitet, automatisering av datacenter och it i skolan syns fortsatt stor efterfrågan.

Den kraftiga tillväxten och den medvetna offensiven under kvartalet minskade resultatet på ebitda-nivå till 53,2 miljoner kronor från 57,1 miljon kronor motsvarande period 2012.

-Vår målmedvetna satsning på att ta marknadsandelar på en tuff marknad gör att vi ser en kortsiktig negativ effekt på vårt resultat, men vi ser positivt på framtiden och övertid förbättra vår lönsamhet, säger Carl-Johan Hultenheim.

Under kvartalet förvärvades Exait AB med 91 anställda. En affär som fördubblar styrkan för Atea i Norrland och är samtidigt steget in på det växande området för utvecklingar av appar till mobila enheter.

-Vår tillväxtplan bygger på organisk tillväxt i kombination med smarta förvärv. Exait är ett företag med en härlig företagskultur, spetskompetenser och en stark förankring i den lokala marknaden. Hela Norrland har en bra tillväxt och jag ser verkligen fram emot att följa hur vi tillsammans med våra kunder kan förstärka den trenden, säger Carl-Johan Hultenheim

Ateakoncernen tar marknad i Norden och Baltikum

Ateakoncernen fortsätter att ta marknadsandelar i Norden och Baltikum. Under årets första kvartal steg omsättningen med 5,7 procent till 5 058 miljoner norska kronor, jämfört med första kvartalet 2012. Vinsten på ebitda-nivå blev 141 miljoner norska kronor och ett kraftigt förbättrat kassaflöde.

- Jag är nöjd med att vi trots tuffa marknadsvillkor under första kvartalet fortsätter att ta marknadsandelar, säger koncernchef Claus Hougesen, Atea ASA.

• Kvartalsrapporten och presentationen finns tillgängliga på www.atea.com/reports

• Presskonferensen kan ses på webcast på www.atea.com/webcast

• Börsmeddelandet finns på www.atea.com/ose

Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige AB, +46 46 16 33 32 carl-johan.hultenheim@atea.se