Laddar meny

DB Schenker anlitar Atea Sverige för ny LAN- och WLAN-miljö

Pressmeddelande 2013-12-05
Logistikföretaget DB Schenker har skrivit ett avtal med Atea Sverige om att förnya sin LAN- och WLAN-miljö på samtliga logistikcentraler i Sverige. Med den nya miljön får DB Schenker en stabil centraliserad nätverksmiljö anpassad för de lokala verksamheterna, vilket bland annat kommer att ge förbättrade nät och höjda servicenivåer. Det estimerade värdet på affären uppgår till 20 miljoner kronor fördelat på tre år.

DB Schenker sökte en flexibel och dynamisk partner som kunde ta ansvar för och leverera en LAN/WLAN-lösning med hög tillgänglighet för företagets samtliga logistikcentraler. Det fanns även krav på proaktivitet, både kring att förebygga driftstörningar och att presentera nya lösningar som stödjer DB Schenker i deras utveckling. Dessutom skulle lösningen svara på de högt ställda säkerhetskrav som DB Schenker-koncernen har globalt.

– Efter en noggrann analys av marknaden och möjliga partners föll valet på Atea som redan i upphandlingsfasen visade på ett stort kunnande och engagemang. Vi får nu en samordning av våra nättjänster hos en partner vilket ökar förutsättningarna för en stabil kommunikationsmiljö. En annan viktig fråga för DB Schenker var en proaktiv övervakning av tjänsten där vi på en detaljerad nivå kan utläsa trafikmönster och dess påverkan på nätkapaciteten och här visar Atea att man har såväl kunnande som verktyg. DB Schenker har under lång tid, tillsammans med leverantörer, jobbat med väl paketerade it-tjänster och även här visar Atea att man är långt framme i sin ”tjänstebaserade tänk”, säger Stig Broberg, IT Infrastructure & Governance  Manager på DB Schenker.

Avtalet innebär att Atea levererar ny utrustning till ett sextiotal orter där DB Schenker har kontor och logistikcentraler idag. Det innebär cirka 300 switchar och drygt 500 accesspunkter. All utrustning ansluts sedan till Ateas övervakningscenter och Ateas servicedesk som säkerställer att DB Schenkers krav på tillgänglighet och support uppfylls.

– Affären med DB Schenker visar prov på Ateas djupa tekniska expertis både inom hårdvara och inom vårt erbjudande av it som tjänst. Samtidigt visar vi styrkan i vår lokala närvaro som gör det möjligt att erbjuda en hög servicenivå nära kundens lokala logistikcentraler över hela Sverige, säger Peter Falk, regionchef på Atea.

DB Schenker har sitt svenska huvudkontor i Göteborg och finns representerade med ett sextiotal logistikcentraler utspridda över hela landet.

För mer information, kontakta:
Peter Falk, 031 744 51 80, peter.falk@atea.se

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer