Hoppa till huvudinnehåll
Tillbaka till Göteborg

5 frågor till Sara Carling, konsultchef i Mölndal

Det här är Sara Carling

Sara Carling

Namn: Sara Carling

Ålder: 46

Befattning: Konsultchef för DevOps i Mölndal

Min definition av att "lyckas som ledare": Att ge alla mina medarbetare individuella anpassade förutsättningar för att må så bra som möjligt & att genom det även prestera bra i sin yrkesroll!

Min största insikt som ledare på Atea: ”Våga fråga. Det finns alltid någon som gärna vill hjälpa dig."

Ledarskaps-superkraft jag använder dagligen: "Att jag ser mina medarbetare och kollegor, och sprider god energi. Det kommer vi långt på

Vilket ledarskap kan jag förvänta mig från dig som konsult i ditt team?

”Jag brinner för det coachande ledarskapet, och vill se dig utvecklas både i din kompetens och rent personligen. Jag har min hand bakom din rygg när du tar steg utanför bekvämlighetszonen. Det är ingen hand som knuffar dig, utan det handlar mer om att du ska känna min närvaro så att du vågar mer, för det är du själv som ansvarar för att du utvecklas. Jag ser även bortom yrkesrollen och vet att vi alla behöver må bra i kropp, knopp och själ för att göra ett bra jobb och känna arbetsglädje. Om du inte mår bra, så brukar jag kunna se det snabbt och frågar ’Hur mår du? Är allt okej?’ Det är aldrig påtvingat, men jag gör det tydligt att jag finns där, och att jag backar upp dig. Mitt ledarskap är däremot ingen mellanmjölk. Det är fart och fläkt, och högt i tak. Jag är själv driven och målinriktad.”

Atea jobbar generellt mycket med teamleveranser. Hur ser det ut hos er?

”Vår devops-grupp blev uppköpta av Atea den 1 september (2022), och jobbade inte med så stora kunder innan dess. Men nu under Ateas flagga har vi helt andra möjligheter att komma in i större sammanhang och jobba 4-5 konsulter som ett ’full-stack’-team i samma projekt. Och plötsligt har vi även fått hela Sverige som arbetsplats med kolleger över hela landet och en kultur av att jobba över gränserna. Allt det här betyder att du kan räkna med att få jobba tillsammans med skickliga kolleger i spännande projekt hos stora kunder som ligger i framkant. De roligaste kunderna och projekten efterfrågar din kompetens, och hos oss får du teamkänslan där olika kompetenser jackar i varandra som kugghjul.”

Atea vill vara ”the place to be” för sina medarbetare (och även för kunder, leverantörer och partners). Vad gör du som ledare för att jag ska känna mig hemma på Atea?

”En sak jag aktivt gör är att intressera mig för alla som individer, och vad de är intresserade av och engagerar sig i. Jag är ingen it-nörd, och inte heller är tv-spel min största hobby, men jag tycker det är viktigt att engagera sig och vara en aktiv lyssnare, och det är roligt att vara delaktig i de diskussionerna. Jag ser det som en tillgång i mitt liv att få ta del av mina medarbetares olika personligheter och intressen. Jag skulle säga att vi har en go känsla tillsammans här, med mycket tillhörighet. Oavsett intressen är, bakgrund eller personlighet blir du en del av familjen.”

Hur jag kan utvecklas på Atea?

”Atea har massor av utvecklingsmöjligheter, och företaget har en väldigt öppen inställning till att ge dig det du behöver. Och det gäller oavsett om du vill fördjupa dig inom ett specifikt område, testa nya utmaningar, eller till och med ta din karriär i helt nya riktningar. I och med att företaget är så stort och har en så stor bredd på kunderbjudanden finns alla möjligheter här.”

Vad drömmer du om för dina medarbetare?

” Jag vill att alla ska ha det roligt på jobbet, och känna att man är i ett gott gäng, har spännande uppdrag och bra kunder, och att man utvecklas.”

”Jag ser det som en tillgång i mitt liv att få ta del av mina medarbetares olika personligheter och intressen”

SCENARIER. Så reagerar Sara om du …

… du börjar tappa motivationen eller stagnerar:

”Då skulle jag vilja veta mer och ta reda på vad som har hänt, och hur vi kan ta tag i det. Vad är det som gör att du inte känner dig motiverad längre? Jag skulle vilja lyssna in ordentligt. Vad skulle jag som din chef kunna göra annorlunda? Finns det något som du själv skulle kunna ändra på? Jag brukar fråga redan i samband med anställningen vad som är viktigt för dig för att du ska känna dig engagerad. Kanske behöver vi återkomma till den frågan igen.

… du har ställt till det hos en kund:

”Först skulle jag lyssna på dig, och vad du själv ser som ett bra sätt att komma framåt utifrån den rådande situationen. Om det har blivit en stor röra hos kunden hade jag erbjudit mig att ta dialogen där och lyssna in hur vi bäst kan gå vidare. Kunden skulle förstå att jag backar upp dig, och att vi tillsammans behöver nyansera bilden av vad som skett. Du ska känna min hand på ryggen hela vägen, både i samtalet med kunden och i efterspelet. Vi skulle reda ut hur det kunde bli så tokigt, vad som bidrog till att det blev som det blev, och hur vi kan göra på ett annat sätt framöver? Syftet är inte att hitta syndabockar, utan att lära oss av misstagen. Det är viktigt för mig att du äger din del, och att vi även har en dialog om du kan vara öppen med mig om situationen ute hos kunder i ett tidigare skede.”

… du vill jobba hemifrån 100 procent:

”’Låt oss undersöka om det är möjligt i uppdraget du har idag’, skulle jag nog först säga. Om det är omöjligt att få till i det befintliga uppdraget, och om det är jätteviktigt för dig att jobba hemifrån hela tiden, så skulle jag undersöka hur vi kan få till en individanpassad lösning. Jag skulle även förvissa mig om att du vill jobba hemifrån på heltid av rätt anledningar, och att du inte blir för ensam. Varannan vecka skulle jag komma förbi och ta en lunch med dig.”

Tillbaka till Göteborg