Nyhet2022-12-21

Atea får toppranking av CDP i årlig klimatranking

Atea har tilldelats en toppranking bland globala företag i CDP:s klimatranking för 2022.
Chiara Selvetti

Framgångarna fortsätter för Ateas hållbarhetsarbete när bolaget tilldelades betyget A- i CDP:s årliga frågeformulär om klimatförändringar. Betyget är högsta för Atea sedan bolaget gjorde den första rapporteringen till den ideella organisationen för över tio år sedan.

CDP är en icke-vinstdrivande organisation med en ledande miljömässig informationsplattform som hjälper företag, städer, stater och regioner att mäta och hantera sin miljöpåverkan och bygga hållbara ekonomier. CDP:s process och metod är allmänt erkänd som den högsta standarden för företagens miljötransparens. Noterbart i år är att Atea uppmärksammas i synnerhet för sina starka prestationer när det gäller att hantera klimatförändringar.

– Vi är glada över att ta emot detta viktiga erkännande från CDP. Atea har en lång historia av dedikerat hållbarhetsarbete och vi arbetar ständigt med att minska både vår egen och våra kunders miljöpåverkan, inte minst genom en fokuserad förflyttning mot cirkularitet, säger Chiara Selvetti, Director Sustainable Business på Atea.

Atea har offentliggjort information om pågående insatser för att hantera klimatförändringar genom CDP sedan 2010. Atea har haft en klimatpolicy på koncernnivå på plats i flera år och var ett av de första företagen globalt att sätta ett forskningsbaserat klimatmål, verifierat av Science Based Targets Initiative (SBTI).

– Detta är en stark signal till hela IT-branschen att hårt och målinriktat hållbarhetsarbete ger ringar på vattnet. Jag är särskilt glad över detta resultat då det bygger på ett utökat klimatansvar i verksamheten och på mer transparens kring vår faktiska påverkan. På så sätt håller den oss på vägen mot varaktig förändring, säger Chiara Selvetti.

Läs mer om Ateas hållbarhetsarbete här.

Chiara Selvetti
Chiara Selvetti Hållbarhetschef