Stark tillväxt driven av nya digitala projekt
Atea fortsätter att växa inom alla områden; hårdvara, mjukvara konsulttjänster och molntjänster. Behovet av smart it-infrastruktur ökar både utifrån krav på skalbarhet, men också tack vare att kunder vill skapa nya digitala tjänster. Ett område som sticker ut lite extra är IoT-tjänster där antalet nya projekt dubblerats enbart det senaste kvartalet.
– Det handlar delvis om större mognad men också ökad nyfikenhet bland våra kunder kring IoT-lösningar. Många projekt startar i en liten skala för ett specifikt behov, men så fort en lösning är etablerad blir den en plattform för fler tjänster. För vår del handlar det om att fortsätta investera i spetskompetenser och samtidigt etablera nya partnerskap som möjliggör våra kunders digitala ekosystem säger Carl-Johan Hultenheim, vd för Atea Sverige.

Med målet att driva innovation och utmana hållbarhetsarbetet
Under hösten anordnar Atea den återkommande mötesplatsen IT-arenan över hela Sverige. Atea träffar tillsammans med leverantörer och strategiska partners cirka 3 500 it-intresserade deltagare. Årets tema är hållbar innovation och på plats visar Atea upp återanvända produkter som fått ett andra liv. Målet är att få fler att ansluta sig till 100%-klubben, Ateas initiativ för ett hundraprocentigt återtag.
– Genom våra kontor över hela Sverige har vi en unik chans att se till att hållbarhetsarbetet inom it-branschen inte bara bedrivs i storstäderna utan i hela landet. En utmaning i de flesta verksamheter är att allt för lite utrustning återanvänds och genom 100%-klubben både stöttar och utmanar vi våra kunder. Det finns ett enormt engagemang i frågan hos våra medarbetare som, tillsammans med lokal närhet och förståelse för kundernas vardag, gör att vi verkligen kan bidra, säger Carl-Johan Hultenheim.
Atea ser att efterfrågan på återtagstjänster ökar bland kunderna. Jämfört med samma tidpunkt förra året har nyttjandet av återtagstjänsten Goitloop gått upp med 81 %.
– Den digitala transformationen kommer att lösa många av vår tids hållbarhetsutmaningar. Samtidigt måste vi tänka på helheten, så att innovation drivs på ett hållbart sätt. Produkter kan i fyra fall av fem återanvändas och vi behöver säkerställa ett cirkulärt användande. Under 2019 öppnar vi vårt nya logistikcenter i Nylanda strax utanför Växjö. Utöver det senaste inom logistik gör vi gott om plats för att möta ett ökat behov av recycling-tjänster, summerar Carl-Johan Hultenheim.
Resultat för Ateakoncernen
Ateakoncernens omsättning för tredje kvartalet landar på 7098 miljoner norska kronor. Resultatet (EBIT) blev 132 miljoner norska kronor.
För mer information kontakta:
Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige AB, +46 46 16 33 32 carl-johan.hultenheim@atea.se