Hoppa till huvudinnehåll
Nyhet2020-09-14

Atea och Polarbröds gemensamma kamp mot klockan

Vad har it med Sveriges populäraste brödkakor att göra? När allt fungerar som det ska i fabriken, väldigt lite på ytan. Men när det ofattbara händer, likt den otroligt tragiska brand som slukade Polarbröds bageri i Älvsbyn i slutet på augusti, blir it-servrarna otroligt centrala att rädda.
Polarbröds brandskadade byggnad

Den sorgliga nyheten om att Polarbröds bageri i Älvsbyn fattat eld, i princip i samma sekund som en ny bagerilinje skulle invigas, lämnade inte många oberörda. När det stod klart att ingen skadats gick tankarna direkt till de vars jobb förmodligen skulle drabbas. Och för Polarbröds it-avdelning, tillsammans med Atea Norrbottens kundteam, blev det en jobbdag utöver det vanliga i en tajt kamp mot klockan.

Polarbröds Hasse Karlström var snabbt på plats. Utöver att arbeta som en av flera it-ansvariga på Polarbröd är han även brandman och rökdykare på orten. Han blev en hjälte i krisen när han lyckades demontera Polarbröds serverutrustning i full brandmundering, under hög press. Samtidigt kontaktade hans kollega Atea och vädjade om it-leverantörens hjälp att rädda it-miljön.

”Arbetet pågick dygnet runt med Atea och våra andra leverantörer, där vi bland annat på rekordtid fick fram ny WAN-förbindelse och plats i ett externt datacenter. Det var helt avgörande för att kunna fortsätta bedriva verksamheten,”

— Peter Fors
it-chef på Polarbröd

Johan Bergman, specialist på datacenter hos Atea Norrbotten, blev klarvaken denna tidiga morgon när samtalet kom. Självklart skulle man göra allt i sin makt för att stötta Polarbröd till ett normalläge med fullt fungerande central it-miljö, så att verksamheten kunde fortsätta leverera till kund. Det blev en extrem arbetsdag med ett tydligt gemensamt mål: Att säkerställa fortsatt produktion i Polarbröds andra bageri i Bredbyn, Västernorrland, och att ge stöd och upprätta nödvändiga administrativa system. Tillsammans lyckades Polarbröd och Atea på ett dygn föra över och rädda verksamhetens alla it-servrar, så att den verksamhetskritiska delen av it-miljön återställdes.

- Arbetet pågick dygnet runt med Atea och våra andra leverantörer, där vi bland annat på rekordtid fick fram ny WAN-förbindelse och plats i ett externt datacenter. Det var helt avgörande för att kunna fortsätta bedriva verksamheten, säger Peter Fors, it-chef på Polarbröd.