Hoppa till huvudinnehåll
Nyhet2019-01-15

”Det hållbarhetsarbete vi gör idag styr vilken verklighet vi driver företag i om 30 år”

Atea är det mest hållbara B2B-företaget inom it- och teknikbranschen enligt Sustainable Brand Index, Nordens största varumärkesundersökning. Men vad innebär det för en leverantör av it-infrastruktur att vara branschledande inom hållbarhet, egentligen?

Det lyser om Chiara Selvetti när hon berättar om sitt arbete som hållbarhetschef för Atea Sverige.
Det är stort att gå till en arbetsgivare där du som medarbetare utvecklas, och samtidigt får vara med och driva utvecklingen av Sverige. Vår mission (att bygga Sverige med IT) gör att vår affärsidé kommer att vara lika relevant om 20 år som idag. Och att det hållbarhetsarbete vi gör idag avgör vilka förutsättningar som gäller för oss i framtiden.

Vilka är vår tids största hållbarhetsutmaningar?

De stora globala utmaningarna såsom klimat, migration och naturresurser ställer höga krav på företag att satsa på rätt saker. Om vi som it-företag ska fortsätta vara relevanta för våra kunder måste vår verksamhet vara socialt och miljömässigt hållbar.Varför anser beslutsfattare i it-branschen att Atea är branschledande, tror du?Att vi är Nordens ledande leverantör av it-infrastruktur gör att vi kan ta på oss ledartröjan även för hållbarhetsarbetet. Visst, i det stora hela är vi en liten del av ett enormt ekosystem men som marknadsledande kan vi lyfta blicken mer än andra. En sådan här utmärkelse som Industry Leaders innebär att beslutsfattare tycker att vi tar ansvaret som kommer med vår position.

Missa inte ASF Forum

Den 27 mars har du chansen att diskutera den hetaste hållbarhetsfrågan med företrädare för den globala it-branschen.

Läs mer och anmälan

Vad innebär ett sådant ansvar rent konkret?Atea har en roll som tolk, i och med att vi befinner oss mellan inköpare och leverantörer. Det är en unik position som medför ett ansvar att driva förändring. Vi tar stafettpinnen på flera sätt. Dels genom att utmana och hjälpa våra kunder att bli mer hållbara i sin it-hantering via 100%-klubben och dels genom att lära ut hur verksamheter kan ställa bättre och mer relevanta krav som inköpare. Vi jobbar också tillsammans med våra partners för att de bättre ska förstå marknadens önskemål och behov, och utvecklas genom marknadens incitament. Sedan tar vi ansvar som kunskapsbärare.Hur gör Atea det?Att vi är en brygga mellan kunder och partners har gjort att vi ackumulerat en massa kunskap genom åren. Den kunskapen ger vi tillbaka genom seminarier, fysiska mötesplatser och våra egna hållbarhetsinitiativ så att dialogen mellan bransch och marknad blir så effektiv som möjligt. Ett exempel är Atea Sustainability Focus där vi samlar marknadens insikter i en konkret rapport, författad av de största it-inköparna i Norden. Rapporten bidrar till att öka it-branschens kunskaper globalt och efterfrågas av RBA. Ett sådant bidrag gör oss till Industry Leaders. Det handlar om att avsätta tid, energi och resurser… Det är mycket hjärta i det.Hur drar Atea nytta av sin nordiska närvaro i hållbarhetsarbetet?Vi har alltid i åtanke att vi är en nordisk organisation som i många fall har samma partners. Det utnyttjar vi genom att samarbeta länderna emellan och jacka in i det som andra länder redan har skapat istället för att uppfinna hjulet på nytt. ASF är ett exempel där Atea Sverige har engagerat alla nordiska länder i kunddialogen så att vi får fram en nordisk rekommendation som sträcker sig över landsgränserna.

Chiara Selvetti
Chiara Selvetti Hållbarhetschef