Pressmeddelande 2022-04-28

Atea Sverige inleder ny treårsplan med rekordkvartal

Atea Sverige gör sitt bästa, första kvartal någonsin. Omsättningen landar på 4,4 miljarder kronor, en procentuell tillväxt på 15 % jämfört med samma period föregående år. Resultatet ökar med 29 % och landar på 151 miljoner kronor att jämföra med 117 miljoner 2021.
Linus Wallin

Atea Sveriges tillväxt drivs av en stark utveckling inom samtliga affärsområden, trots en marknad med fortsatta leveransutmaningar. Det är tydligt att pandemin övergått i ett nytt skede, samtidigt som omvärldens blickar vänds mot Rysslands invasion av Ukraina. Här har hela Atea-koncernen engagerat sig i att stötta Ukraina på olika sätt. Från svenskt håll har Ateas hjälpande händer (AHH), en fond som drivs av medarbetardonationer, donerat en miljon kronor till Röda Korsets insatser på plats.

– Trots nya, ofattbara utmaningar i vår omvärld kliver medarbetarna fram och gör en fantastisk insats. Tillsammans med våra kunder säkrar vi en fortsatt utveckling inom it-Sverige. Det är tydligt att efterfrågan ökar när kunderna går från nödvändiga inköp till att återigen investera mer i utvecklingsprojekt, säger Linus Wallin, vd Atea Sverige.

Efterfrågan är tydlig inom både offentlig och privat sektor, med en tillväxt på 14 % inom offentlig sektor och 20 % på den privata sidan. Den positiva utvecklingen gör att Atea Sverige växer och rekryterar medarbetare över hela landet. Totalt sett pågår för närvarande runt 150 rekryteringar inom allt ifrån säkerhet till systemutveckling och analytics. Många av Ateas kontor rekryterar på konsultsidan till följd av nya, stora projekt. Några av dessa projekt belönades nyligen på HP och HPE:s årliga prisgala ”Guldmyran”. Motiveringarna tryckte på Ateas förmåga att tillsammans med kund sticka ut hakan, samt bolagets spetskompetens inom hållbarhet. Det senare är en av hörnstenarna i den nya treårsplan som inleds 2022, med målgång i december 2024.

– I treårsplanen går vi för lönsam tillväxt. Vi har bevisat att vår styrka är att vi jobbar som ett lag, och i och med den positiva utvecklingen välkomnar vi nu många nya medarbetare till laget. En viktig egenskap i vår resa framåt är modet att fortsätta våga satsa när det behövs. Så har vi tänkt med våra fysiska mötesplatser, och ser att det uppskattas av våra kunder och partners, säger Linus Wallin.

Närmast i tiden ligger toppmötet för it-ledare, Atea Bootcamp, som i år genomförs fysiskt på Tylösand. Temat för de tre dagarna är collaboration och bygger på vikten av att jobba gemensamt i en tid när Sverige står inför stora utmaningar. Frågor såsom säkerhet, skalbarhet och proaktivitet har aldrig varit viktigare att diskutera, och dagarna kommer att låta CIO:er byta erfarenheter och lägga sin plan för den fortsatta digitaliseringsresan.

Atea-koncernen

Atea-koncernen ökade omsättningen med 5 procent jämfört med samma period förra året, till 10,1 miljarder norska kronor. Resultatet (EBIT) blev 183 miljoner norska kronor, en uppgång från 176 miljoner.

Kvartalsrapporten och presentationen
Presskonferensen