Pressmeddelande 2019-06-20

Nytt logistikcenter i Växjö ska bli nordisk knytpunkt för IT-återtag

375 medarbetare har flyttat in i Ateas nya logistikbyggnad i Växjö - 27 000 kvm yta som ska utgöra en nordisk bas för it-återtag. I nuläget samlas endast 3 av 10 it-enheter in efter att verksamheter har använt dem färdigt, men den nya anläggningen har tagit höjd för två miljoner enheter varje år.

- Det nya logistikcentret innebär inte bara att Atea fortsätter att växa och rekryterar fler medarbetare. Det innebär dessutom att Växjö blir en modern, nordisk knytpunkt för hållbar it-hantering, berättar Oskar Aspengren som är Platschef för Atea i Växjö.

Anläggningen i Nylanda stod klar i maj och är ett toppmodernt recycling-, logistik- och konfigurationscenter. Delar av hanteringen är automatiserad och hållbarhet har varit ett genomgående tema i konstruktionen av byggnaden. Bland annat täcks byggnadens tak delvis av 3000 kvadratmeter solceller, vilket motsvarar större delen av verksamhetens energibehov. Dessutom har man rustat för fossilfria transporter och klimatkompensation för de transporter som inte är fossilfria. Den stora hållbarhetsvinsten kommer dock att ske över tid och bygger på att Atea tillsammans med sina kunder samlar in allt mer av deras it-utrustning. Idag är det en alltför liten del av datorer, surfplattor, mobiler, servrar, tangentbord och sladdar som kommer tillbaka in i kretsloppet, men målsättningen är hundra procent.

- I och med Nylanda dubblerar vi vår kapacitet att hjälpa kunderna att ta hand om all sin utrustning på ett säkert, hållbart och systematiskt sätt. Det handlar inte bara om våra kunder här i Växjö, utan kunder i hela Norden kommer att återvinna och återanvända sin utrustning genom oss, förklarar Oskar.

Kontakta gärna: