Hoppa till huvudinnehåll
Nyhet2019-12-11

CIO² – en exponentiell mötesplats

Den tekniska utvecklingen går i en exponentiell hastighet och kräver därför exponentiella mötesplatser såsom CIO². Det vill säga, tillfällen då stora grupper samlas för att lära av varandra och utvecklas tillsammans så att utbytet blir så maximalt det kan bli.

Så inledde Tomas Mörth, chef för Region Norr på Atea, heldagen då CIO:er ur Ateas nätverk runtom i landet samlas för ett kompetensutbyte på Berns i Stockholm.

- Sträck på er, var ödmjuka men vet med er att ni är hjältar. IT idag handlar om verksamheters överlevnad och framgång. Var transparenta och låt alla i organisationen få ta del av utvecklingsresan, fortsatte Stefan Fasth, chefsarkitekt på Atea och värd tillsammans med Tomas.

Dagens teman hade valts utifrån Voister Trend, en återkommande undersökning i vilken Sveriges CIO:er får ange vilka ämnen de skulle vilja lägga mer av sin tid på. Högst upp på listan i år kom innovation, säkerhet och verksamhetsutveckling. En annan fråga handlade om vilka nya tekniker man har i produktion och där uppgav hela 30 % att de har RPA-lösningar igång i sin verksamhet, och 13 % att de redan jobbar med VR eller AR-lösningar.

Undersökningen visar också att utav de som jobbar med it som funktion bedöms fortfarande 45 % på om de klarar uppsatt budget istället för vilket värde de tillför verksamheten, trots att deras roller mer och mer vävs in i verksamhetens digitalisering.

En kvinna sitter vid ett samtalsbord

”Vi visar aldrig några produkter, vi säljer förväntningar”

Först ut som talare för dagen var en av Sveriges mest folkkära vd:ar: Boris Lennerhov från Gekås Ullared.  Boris är en erfaren vd med mer än 30 år av ledarskap i ryggen, eller som han själv säger ”tillräckligt många år för att sluta vara imponerad av sig själv”. Utöver varuhusets fantastiska tillväxtresa delade Boris med sig av de mjuka värden som ligger bakom framgången. Hur förvandlades egentligen ett litet gult varuhus där övertid var lika för alla och annonserades med en handskriven lapp på dörren, till Sveriges kändaste varuhus med en imponerande logistisk? Och hur fortsätter man att lyckas med en marknadsstrategi som uteslutande handlar om att sälja förväntningar?

Jo, genom ett kundfokus som genomsyrar allt, modet att göra saker som inte förväntas av en, passion, handlingskraft, delaktighet och humor. Och låt bli att krångla till det! Kring samarbetet mellan it och verksamhet säger Boris själv såhär:

- Varje investering måste tjäna verksamheterna och gynna kunderna. Jag brukar fråga it: Hade du gjort det om du ägt verksamheten? Det är lätt hänt att it vill göra något som ligger längre fram i tiden annars, och det gäller för it att vara i takt med verksamheten.

Man står på en scen och talar inför en publik

Boris Lennerhov från Gekås Ullared på scen

Människan som superkraft

Näst på scen var Erika Sjödin från Statens Tjänstepensionsverk (SPV). Här fick deltagarna inspireras av resan runt att implementera en RPA-robot i verksamheten, och den mognadsresa det innebär för verksamheten. Idag har SPV en heltidsanställd robot som jobbar med tjänstepensioner, och tittar på att utveckla ytterligare robotsyskon.

På frågan om vad som varit de största utmaningarna med implementeringen blev svaret oro och rädsla bland medarbetarna, i kombination med dolda hierarkier och formalia. Tipset för att öka den positiva känslan och förändringskraften när man testar RPA-lösningar var tydligt:

- Ta tillvara på människan i organisationen – de är er superkraft. Alla ska med på tåget, man måste jobba tillsammans för att nå framgång!

Överblicksbild över en sal med många människor

It kan inte lösa läckor själva

Efter lunch svängde dagen över från teori till praktik. Deltagarna fick känna på hur det är att uppleva en rejäl cyberattack samtidigt som media ihärdigt bevakar ens organisation. Eller som IBM, som ledde den simulerade övningen, själva kallar det: Hur det känns innan, under och efter ”the boom”.

Att bli utsatt för en cyberattack försätter snabbt en organisation i kris och påverkar flera funktioner samtidigt såsom it, juridik och PR. För att leda sig själv ur krisen behöver de olika delarna av verksamheten kunna samverka sömlöst.

Tre medskick från övningen:

  • Riv era silos. Organisationer som är duktiga på detta har bättre chans att sätta upp en fungerande krishanteringsplan
  • Tänk inte på säkerhet utifrån en check-i-boxen-mentalitet. Utvärdera löpande
  • Övning ger färdighet, skaffa er praktisk erfarenhet (om än simulerad)

En digitaliseringsexperts spaningar

När pulsen lagt sig från det simulerade säkerhetshotet och tillhörande, fejkade tv-intervjuer klev digitaliseringsexperten och författaren Mattias Beijmo upp på scen för att visa på kopplingen mellan demokrati och digitalisering. Hans berättelse spände från att Bashar al-Assad kom till makten i Syrien och vad som händer med demokratisering när alla får tillgång till internet, till hur ambienta data idag gör det möjligt att i större utsträckning förutse vad personer kommer att göra i nästa steg, än vad de själva kan.

Det samlade budskapet var att teknik är bra så länge demokrati finns. Uppmaningen från Mattias till publiken blev därefter:

- Vi har ett lite större ansvar än andra, vi som jobbar med internet. Varje gång vi har en workshop eller har möte med en kund har vi inte bara ett GDPR-ansvar utan också ett demokratiansvar.

Digital transformation är för alla

Från Syrien till Sverige, och närmare bestämt Skövde kommun. Theres Ahlberg, digitaliseringsledare hos kommunen, berättade från scen hur Skövde kommun jobbat för att närma sig verksamheten och gav exempel på hur de som it-avdelning jobbar med att leverera bas-it såväl som digital teknik.

Därefter klev Ateas Affärsutvecklingschef Peter Falk upp på scen, och inledde sitt pass med påståendet att vi lever i den bästa och sämsta tiden någonsin.

- Sällan har så mycket varit möjligt, men vi är samtidigt det största hotet mot vår planet.

Falk knöt an till inledningen av dagen och det exponentiella tempo vi befinner oss i. En ögonöppnande jämförelse är att det tog 68 år för flyget att nå 50 miljoner användare medan det tog Pokémon Go 19 dagar att göra detsamma. I en så pass föränderlig värld blir det såklart viktigt att hålla koll på det senaste, och självklart fick publiken en trendspaning med sig:

- Tre teknologier på väg: Mixed reality, AI och kvantum. Våga sätt er i framsätet!

Man står på scen och talar

Peter Falk, Ateas Affärsutvecklingschef

Kontakta gärna:

Sanna Hövling
Sanna Hövling Marknadsprojektledare