Tillbaka till Nyhetsarkiv
Nyhet2019-08-19

Susanne Nordén – Ny chef för Ateas e-handel

Susanne Nordén är civilingenjören som inte backar för nya utmaningar. Hon beskriver sig själv som en nyfiken ledare som brinner för att skapa en smidig upplevelse för kunderna, vilket hon har erfarenhet av från flera olika branscher. Sedan maj är hon chef för Ateas e-handel.

När vi träffas håller Susanne på att sätta sig in i verksamheten. Det första intrycket är att kulturen, som var en stor anledning att hon sökte jobbet, i allra högsta grad lever.

- Jag har aldrig träffat så mycket människor på en och samma gång som verkligen trivs på jobbet. Det märks att värderingarna är sunda, och genuint efterlevs.

Ateas uttalade kundfokus är också något som Susanne känner av och relaterar till. Kundrelationen, värdet av en god sådan och potentialen i att utveckla den har varit centralt på tidigare jobb i branscher såsom media, retail och flyg.

- Mina tidigare roller har alltid haft ett uttalat kundfokus. Genom att utveckla ett starkt och relevant erbjudande och nå ut med det i rätt kanal vid rätt tidpunkt, ökar försäljningen. En förutsättning för att lyckas med det är givetvis att arbeta datadrivet, analytiskt och utgå från vad vi vet om kunden, förklarar Susanne.

Susanne beskriver ett drömscenario med en tydlig helhet som underlättar kundernas vardag, där kundresan är smidig på riktigt (ja, helst går på en knapptryckning!) och där lönsamma affärer uppstår. En win-win. Hon förklarar varför kombinationen av det fysiska och digitala mötet är så viktigt för Atea:

- Det vi vill åt är balansen mellan den lokala modellen, där säljare har en nära kontakt med kunden, och den digitala överblicken som gör det enkelt för kunden att förstå och själv ta kontroll. På så sätt får kunden hjälp som är relevant och säljaren tid över att göra saker som adderar ytterligare värde i relationen.

Vägen dit handlar om att förenkla, förtydliga och stärka upp Atea-känslan i det digitala mötet.

- Vi ska omsätta Ateas styrkor och anda i digital form.

Inspireras av stora ambitioner

I sin nya roll tror Susanne att hennes insikter från B2C-företag, som hon upplever ofta befinner sig närmare kunden digitalt, kan bidra och göra skillnad.

- Jag har alltid lockats av att lära mig om nya branscher men det är extra roligt att kliva in i ett B2B-företag den här gången. Atea imponerar på många sätt, inte bara med storleken på affären och det breda erbjudandet, utan också med sina stora ambitioner inom exempelvis hållbarhet. Dessutom är det en fantastisk utmaning att få arbeta med något så föränderligt och samhällsnära som it. Det blir då ännu viktigare att hjälpa kunderna till nya insikter och det vill jag bidra till, sammanfattar Susanne.

Utmaningar i sig är inget främmande för Susanne. Närmst starten på Atea har hon två år i Addis Abeba bakom sig, och som hon själv säger ”om någon vill har restips i Afrika är jag rätt person”. På frågan om det inte var läskigt, att packa ihop familjens tre barn och kasta sig ut i allt det nya, svarar hon:

- Det bästa var just att det var helt nytt. Jag har fått med mig fantastiska erfarenheter och insikter från vårt äventyr och det har dessutom skänkt mig en stor tacksamhet över enkla saker som vi så lätt tar för givet här hemma.

Om Susanne

Familj: Man och tre barn
Tränar helst: Yoga och tennis
Favoritplats i Sverige: Göteborgare i hjärtat som älskar Västkusten med dess skärgård och salta vatten

Kontakta gärna:

Susanne Nordén Chef E-handel
Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer