Laddar meny

Vårdens behov av mobila lösningar

Nyhet 2016-04-05
Atea levererar flera lösningar som underlättar verksamheten i vården, Viva omsorgsapp är ett exempel. Appen, tillsammans med många andra digitala lösningar, demas under Vitals mässa för e-hälsa.

– Jag upplever att det finns ett enormt behov av smarta lösningar som kan underlätta för personalen. Det handlar om administrativa uppgifter, kontakt med vårdgivare eller att snabbt få tillgång till information. Tid som kan användas till patienter och vårdtagare, säger Linnea Stålhammar, specialistsäljare inom mobilitet på Atea och även utbildad sjuksköterska.

 

Under 5, 6 och 7 april pågår Vitalis i Göteborg och som är Nordens ledande mässa för vård och digitala lösningar. Atea är på plats med en stor monter som delas av flera samarbetspartners.

 

– Viva omsorgsapp är ett strålande exempel på en lösning som leder till ökad effektivitet samt delaktighet för vårdtagaren och som samtidigt uppfyller vårdens krav på säkerhet. Tillsammans med Vadstena kommun, som är kommit långt i användandet av lösningen, presenterar vi hur den fungerar.

 

Utöver Vadstena kommer flera andra lösningar som digitala dörrar till hemtjänstens vårdtagare, en digital vårdcentral och möjlighet att tidigt upptäcka hudcancer med hjälp av en smart telefon att visas.

 

– Idag har landstingen ett uttalat krav på sig att digitalisera allt fler moment inom vården. Vi blir allt äldre och en åldrande befolkning drabbas ofta av multisjukdomar och samtidigt råder en stor personalbrist i vården. Dessutom ser alltfler landsting digitaliseringen som en möjlighet att attrahera framtidens arbetskraft.

 

I mars tog regeringen och SKL ett beslut om en ny vision för e-hälsa där målet är att Sverige 2025 ska vara bäst i världen att dra nytta av digitaliseringens möjligheter i vården.

Atea.se upplevs bättre om du uppdaterar din webbläsare. Här hittar du en ny version av internet explorer