Hoppa till huvudinnehåll
2021-09-23

”Med Atea Bootcamp öppnar it-Sverige”

Atea Bootcamp 2021 lyfte ämnen som Edge, Cloud, Data Management och hur CIO-nätverken kan bli ännu bättre. Starkast reaktioner från publiken fick Börje Salming när han beskrev kärleken till Maple Leafs och hur slagsmålen med brorsan gynnat karriären. Flest skratt fick Petter, när han i ett rasande tempo beskrev livet, karriären och hur han vänt motgång till framgång.

Ulrika Nybäck Journalist
Foto: John Resborn

Efter ett och ett halvt år med få fysiska möten, var många lättade över att äntligen få ses, nätverka, snacka och ha kul på Sveriges viktigaste it-toppmöte – Atea Bootcamp.

– Superkul och samtidigt ovant att stå framför 300 taggade CIO:s. På genrepet hade jag glömt att putsa glasögonen och jag höll på att snubbla när jag skulle gå upp på scenen. Men jäklar vad gött det är att ses igen, konstaterar Magnus Sallbring, kultur- och marknadsdirektör på Atea och initiativtagare till eventet.

I år var det Therese Bengtner, PR-ansvarig på Atea, som axlade moderatorrollen. Hon bidrog med nytänkande frågor, humor och oväntade perspektiv.

CIO-nätverken utvecklas

Magnus Sallbring berättade att Atea redan faciliterar ett antal CIO-nätverk på regional och lokal nivå.

Fyll på med inspiration!

Boka din plats på Atea IT-arena.

Nu är ambitionen att de ska bli ännu bättre, men deltagarna behöver själva bestämma hur. Frågorna: ”Hur kan innehåll och format bli ännu bättre?” diskuterades under gående möten längs Tylösands kilometerlånga sandstrand. Ett välkommet avbrott med vågskvalp, havsluft och sand i skorna, kommenterar en av deltagarna.

Inspiration och spaningar

Stommen i Atea Bootcamp handlar alltid om hur it kan skapa värde för människor, verksamheter och samhället. Och det är kunder, partners och Atea själva som levererar exempel, inspiration och spaningar.

Volvo Trucks är ett av de företag som är på väg att svänga om i sin leverans. År 2030 ska hälften av intäkterna komma från tjänster, berättar Åsa Mohalland, CIO på Volvo Trucks.

Åsa Mohalland, CIO på Volvo Trucks

– Tack vare våra uppkopplade lastbilar och analytics kunde vi till exempel visa NCC vilka lastbilar som gick halvtomma vid byggandet av Västlänken, säger Åsa Mohalland, under sitt keynote.

Masterdata är kärnan för Northvolt

Företaget Northvolt har som ambition att utveckla världens grönaste batterier. De är fortfarande en startup och expanderar i ett rasande tempo, både ytmässigt och vad gäller antal anställda. Jättefabriken i Skellefteå invigs inom kort.

– För oss är automatiserade processer superviktiga när vi hanterar identiteter, bland annat vid onboarding av nyanställda. Vi har valt lösningar som Single Trust och Single Sign-on. Vi kan inte lägga tid på manuell hantering av ärenden, förklarade Fredrik Ohlsson, CIO på Northvolt.

Fredrik Ohlsson, CIO på Northvolt

Fredrik berättade också att han minskat antalet it-ärenden med femtio procent genom att satsa på swarming, en modell där medarbetarna hjälper varandra att lösa enklare it-ärenden. Han beskrev också varför masterdata är kärnan i Northvolts verksamhet.

– Vår affärsmodell bygger på att vi är extremt snabbfotade. Vi ska exempelvis kunna bygga en ny fabrik på kort tid eller snabbt göra justeringar i produktionen. Därför är vår masterdata avgörande för oss, säger Fredrik Ohlsson.

Partners bjöd på spaningar

Ateas partners bjöd också på en rad spaningar och prognoser. Flera handlade om hur vi kan jobba smartare och må bättre på den hybrida arbetsplatsen.

Microsoft Sverige gav sin bild av hur medarbetare vill jobba framöver – och Cisco visade hur de utvecklat sina videomöten med ansiktsigenkänning, så att bilden automatiskt anpassas för att visa deltagarna tydligare. Allt för att vi ska kunna fånga upp så många signaler som möjligt från ansiktsuttryck och kroppsspråk.

”Att ge allt för laget sitter i ryggmärgen”

— Börje Salming

Tog föräldrarna till jobbet

Stefan Bergdahl, managing director på HP Sverige, beskrev hur de ska bli världens mest justa och hållbara företag. För att nå dit behövs fler perspektiv.

– Fysiska och spontana irl-möten gynnar vår innovationsförmåga, så jag ser fram emot att få mer av den varan, säger Stefan Bergdahl som gärna testar oväntade grepp:

– I mitt team har vi redan kört några ’ta med barnen till jobbet-dagar’, så nu testade vi att bjuda in våra föräldrar. Det blev väldigt kul, både för oss och dem.

Få till en egen twist 

På tisdag kvällen levererade artisten Petter (P-Lex Alexis Askergren) mängder av hits. Och tidigare på dagen även ett Keynote, där han generöst bjöd på sina erfarenheter av att bygga varumärke, värdet av att prova nya grepp och vikten av att vara först.

Petter

– Kan du inte vara först, få då till en unik twist på det du gör, tipsar Petter.

Framgång i alla ära, men det är motgångarna vi lär oss mest av. Petter beskrev åren 2004 och 2005 som ”riktiga skit-år” då karriären nådde en bottennivå. 

– Då skrev jag låten ”Det går bra nu” som hatades av kultureliten och älskades av näringslivet. Det blev höjdarnas egen upp-till-kamp-låt. Ni fattar inte hur många vd:ar som på kick-offer ville glida ut på scenen och börja rappa. Sen skulle jag kliva fram och ta över, berättar Petter och imiterar en vd-typ, vilket får publiken att vrida sig av skratt.

Slagsmålen med brorsan gynnade karriären

Hockeylegenden Börje Salming avrundade Atea Bootcamp med sin hisnande livsberättelse. För sportjournalisten Jens Lind berättade han om uppväxten i byn Salmi (utanför Kiruna): hur han tidigt miste sin far och de otaliga slagsmålen med sin äldre bror Stig. Något han hade stor nytta av när han, 1973, signades av Maple Leafs i Toronto.

Svetsades samman med laget

Men förutom slagsmål beskrev Börje Salming också passion, kärlek och lojalitet – och hur laget där han spelade i sexton säsonger, idag är som en bonusfamilj.

Börje Salming är den förste svenske ishockeyspelare som blivit invald i Hockey Hall of Fame.

Den mytomspunne legenden väckte känslor när han blev intervjuad på Atea Bootcamp 2021.

– Jag flyger fortfarande till Toronto två-tre gånger per år och träffar familjen, alltså laget som jag spelade med. Vi vet allt om varandra och är tätt sammansvetsade. Vi har ju krigat ihop. På 70-talet var det mer slagsmål än spel som gällde, jag fick instruktioner av tränarna, hur jag skulle slåss och skydda mig, säger Börje Samling på sitt ärliga och rättframma sätt, där Kirunamålet fortfarande anas.

Engagera dig i Leadership for Change

När det är dags att runda av påminner Magnus Sallbring om några av sina hjärtefrågor. Att se till att hundra procent av verksamhetens it-hårdvara både återanvänds och återvinns så att de värdefulla mineralerna (bland andra tenn, volfram, tantal och guld) används i nya produkter.

Magnus Sallbring, Kultur- och marknadsdirektör Atea

– När du källsorterar skulle du aldrig någonsin slänga en aluminiumburk i kärlet för kartong, det finns inte på kartan. Men vi kan minsann slänga in datorer och telefoner i en låda och bara låta dem ligga där. Men nu har vi gjort det väldigt enkelt för dig. Vi på Atea ser till att du får en returlåda samtidigt som du får din nya dator, säger Magnus Sallbring.

Han uppmanar också CIO:s i publiken att anmäla sitt intresse att engagera sig i forumet Leadership for Change. Här samlas ledare för globala verksamheter och offentlig sektor för att påverka hållbarhetsfrågorna på lokal, nationell och global nivå. Atea är facilitator, men påverkar inte agendan.

– Vi kommer att ta in ett antal nya ledare från näringslivet, myndigheter och kommuner. Hör av dig till oss, så pratar vi vidare om det, uppmanar Magnus Sallbring.

”Stolt att vi vågade satsa”

Linus Wallin, vd för Atea, rundade av Atea Bootcamp 2021.

– Jag är så sjukt stolt och glad för att vi bestämde oss för att köra Atea Bootcamp redan i slutet av september. Nu känns det som hösten börjat på riktigt. It-Sverige har öppnat.

Linus Wallin, vd för Atea

Nästa tillfälle att fylla på med inspiration!

Boka din plats på Atea IT-arena.

Atea IT-arena är mötesplatsen för verksamhet och it. Under en halvdag får du koll på det senaste inom it och digitalisering. 2021 är temat "Vi bygger Sverige med it". Höstens eventturné har 15 stopp. Startskottet går i Stockholm den 28 september och vi avslutar i Sundsvall den 25 november.