Skolutvecklingsresa i samband med BETT 2017

2017-02-07

Adekvat digital kompetens. Temat för årets skolutvecklingsresa till London i samband med BETT var "Led arbetet med skolans digitalisering". I förslaget till nationell it-strategi för skola slår skolverket fast att både lärare och rektorer behöver ha eller skaffa just adekvat digital kompetens. I årets skolutvecklingsresa till London i samband med BETT gjorde vi vårt allra bästa för att väcka nyfikenhet och medvetenhet hos våra ungefär 300 deltagare.

Lena Tamme
Lena Tamme Verksamhetsutvecklare Skola

Vid ankomst till London gick bussarna mot Excel och själva BETT-mässan. Det fanns möjlighet att bli guidad av oss Ateaner i mässan beroende på intresse, vilket många tog chansen att göra. Bussarna gick tillbaka till S:t Ermin's Hotel på sen eftermiddag och under kristallkronorna i Crystal Ballroom minglade 300 skolledare och pedagoger.

Under torsdagen hade vi förmånen att få lyssna till passionerade, engagerade och synnerligen kompetenta personer som har en vision och en idé om hur skola och förskola kan utvecklas.

Jane McGonigal, director of games research & development, Institute for the future, leder forskning som undersöker om vi genom att minnas det förflutna på ett annat sätt också kan förutsäga framtiden. Framtiden är en plats där allting kan vara annorlunda om vi bara vill. Att vara futurist, enligt Jane, handlar inte om att förutsäga framtiden och det handlar om att aktivt skapa den framtid vi vill ha.

Katarina Lycken Rüter, lärare och fd undervisningsråd Skolverket, berättade om bakgrund till och arbetet med förslaget till ny nationell it-strategi för skola. Den nya strategin kommer att innebära stora ändringar i skolans styrdokument och Katarina beskrev hur Skolverket gjort avvägningar kring skrivningarna. Hon framhöll vikten av skolledares strategiska kompetens kring digitalisering och hur viktigt förändringsledning är för att styra skutan i rätt riktning med god fart och med alla medarbetare ombord.

Peter Bergström, lektor och forskare i digital didaktisk design Umeå universitet har i sin forskning visat hur lärare i olika undervisningssituationer förverkligat läroplanens intentioner genom att designa för ett aktivt lärande med surfplattor. Hans resultat visar att den didaktiska designen måste inkludera både den fysiska lärmiljön såväl som den digitala lärmiljön för att undervisningen ska bli så effektiv som möjligt.

Joakim Jardenberg, internetguru inspirerade och provocerade genom att visa exempel på vilken innovationskraft 12-åriga Hugo Falk har som skapat sin egen app för läxläsning och hur det aldrig är för sent att lära nytt. Om Dagny Carlsson kan börja blogga som 100-åring finns inga ursäkter för att inte lära hela livet. Jocke uppmanade oss att göra minst ett nytt misstag i veckan, men inte samma som förra veckan och inte heller samma som dina (jobbar)kompisar gör. Sist men inte minst; Ta internet på allvar och lär av andra.

Catrin Ditz, CIO Uppsala kommun vill att IT-avdelningar ska vara förändringmotorer och att du som chef behöver ställa krav på medarbetarnas egen utveckling. "Om du inte vill bli bättre kan du göra något annat" är vad Catrin signalerar i sin egen organisation. Catrin leder med humor, självdistans  och en fast hand när Uppsala kommun genomgår ett stort utvecklingsarbete och tar hjälp av it-avdelningen.        

Jenny Nyberg och Claes Jeppsson, rektorer Malmö Stad leder på vetenskaplig grund och baserar sina beslut på vetande och undviker tyckande. De har kartlagt sin skolas kompetens med avseende på hur lärarna använder IKT och gjort sina planer för kompetensutveckling baserat på analys av kartläggningen. De använder själva digitala verktyg i sitt arbete leder som de lär. Rektors stora dilemma är ofta att hamna i görande och inte ha tid för strategiskt skolutvecklingsarbete, vilket Malmörektorerna har lyckats undvika. De avslutade med frasen "Var stolt men inte nöjd" och de som känner dem vet att de menar det.

Carl Heath, forskare och designer på RISE interactive gav oss en inblick i hur vardagen kan se ut om kortare tid än vi anar. Carl gav oss chansen att fundera över vilka yrken som kommer finnas kvar om några år och vilka som kommer försvinna. Vi fick stifta bekantskap med robotar och Artificiell Intelligens (AI) som utvecklas allt mer. Carl avslutade med uppmaningen "Framtiden är ojämnt distribuerad och det enda sättet att lära sig är att utsätta sig för den".

Jason "Timbuktu" Diakité dök överraskande upp och berättade om arbetet han gör på Panzisjukhuset för kvinnor som utnyttjats i inbördeskriget i Kongo. Vi var många som blev rörda av insikten att Kongos naturresurser och rikedomar har blivit kvinnornas förbannelse när deras kroppar används som vapen i det smutsiga krig som utkämpas just nu. Det finns mycket kvar att göra och vi uppmanar alla att ställa stora krav och ha höga förväntningar på att leverantörer och vi som återförsäljare tar ansvar för hållbarhet - både i human aspekt och när det gäller resursanvändning. Vill du veta mer kan du läsa här.  

Fredagen innebar ett valbart program för alla. Det gick att göra skolbesök hos både korta och lite längre elever, åka till Ciscos europeiska huvudkontor och delta i workshops på S:t Ermin's. Det fanns också ett par skolor som kom till S:t Ermin's och visade hur de arbetade med programmering. Eleverna från ESSA Academy uppmuntrade svenskarna att pröva Swift Playgrounds och hjälpte dem gärna på traven.

Workshops

Utbudet av workshops var stort och det fanns möjlighet att välja mellan till exempel Peer Coaching - the noble art of getting wiser together, Makerspace, Sociala medier i skolledarskapet, Kartlägg din skolas ikt-kompetens, Förändringsledning och hur digitala läromedel kan användas i undervisningen. Vill du se innehållet i alla workshops finns de här

På fredagkvällen var det dags för galamiddag på en plats som hittills varit hemlig för deltagarna. Tänk "En midsommarnattsdröm" under Shakespeares "The Globe" med Oberon, Puck, Titania och Hermia som serverar en välsmakande middag i skogen utanför Aten. Jason "Timbuktu" Diakité möttes av jubel när han klev in och upp på scenen under kvällen.



Dansandet fortsatte på S:t Ermin's, då i form av Silent Disco. En helt bisarr upplevelse där alla har hörlurar med olika musik i lurarna och dansar till sin egen (o)takt och rummet i övrigt är - just tyst. Har du inte provat? Gör't! Det är lika roligt som konstigt och var härligt uppskattat.

Vi vinkade hejdå till våra gäster på lördagen och hoppas att vi ser dem ombord på #ateabett 2018.