NRF2019 - The World's Largest Retail Conference and EXPO
NRF 2019 eller mer exakt National Retail Federation 2019 är precis avslutad och Atea Sverige var på plats tillsammans med våra norska kollegor under dagarna tre.

Mässan riktar sig mot kunder inom butikssegmentet, det som populärt även här i Sverige brukar benämnas ”retail” men här finns även vi partners och en stor mängd tillverkare/leverantörer som presenterar sina produkter, lösningar och tjänster.

I år räknade NRF med över 37000 besökare från 99 länder, 700 utställare samt mer än 200 olika seminarier som allt handlar om synen på retail och hur kunder ska attraheras till att fortsätta handla i butik men också hur butikens personal ska få de hjälpmedel som behövs för att ge en bättre service för att på det sättet bygga mervärde att handla i butik istället för online. Norden brukar vara representerade med över 400 personer vilket gör oss till en stor besökare som område.
Självbetjäning i fokus
Under NRF2018 var det en mycket tydlig inriktning mot självbetjäning i olika typer av kiosker samt värdet av data och hur man utifrån data bygger kunskap om kunder och köpbeteende på året upplaga av NRF fanns inte riktigt samma tydliga röda tråd. Kikar vi på produktsidan så var diskussionen om RFID starkare i år vilket var tydligt med tanke på antalet utställare som pratade om detta, RFID har tidigare lidit av en relativt hög kostnad där nu själva kostnaden för märkningen sjunker vilket leder till ökat intresse där tidigare retailers med egen tillverkning varit de som kunnat satsa effektivt och sedan kunna vinna fördelarna med att snabbt inventera både butik och lager men även snabbt hitta exakt eftersökt produkt på butikshyllan. Med ett lägre pris på märkning och lösning så ökar möjligheten till vinster även för mindre kedjor och butiker.
Returhantering
En del som var en snackis var returhantering både för oss som slutkund men även för personal i form av stödsystem så att rätt beslut tas snabbt och likvärdigt oavsett vem som tar emot returen. För oss som kund var det lösningar för att göra retur i butik på samma sätt som vi gör med artiklar köpta via e-handel, registrera, paketera och lämna över eller kanske mer lägga in paket i en behållare för vidare transport till lager eller butik. Kikar vi på delen av returer som rör butikspersonal så var det stödsystem för att kunna ta rätt beslut utifrån en varas pris och anledning till retur. T.ex. en matförpackning går rakt ner i soptunnan men en elektronikprodukt ihop med bruten förpackning hanteras på ett helt annat sätt men där uppsatta regelverk stöttar personalen och mer eller mindre tar beslut utifrån uppsatta regelverk som pris, typ av produkt, möjlighet att sälja vi annan kanal som outlet osv.
Leveranser
Avslutningsvis så är delen med leveransen till oss som slutkund ett fokusområde. Historiskt sett har vi haft leveranser till ett utlämningsställe där vi sedan hämtat våra paket eller i vissa fall leverans till dörren. Leverans till dörren har ju många gånger varit en komplex historia då stödet för att kunna ge en precis tid för leveransen varit svår att ge och detta skapat en irritation om man som kund har behövt va hemma mellan 18-21 för att ta emot ett paket, stöden för att kunna bli mer precisa blir allt bättre men samtidigt kanske vi framöver vill ta emot en paket just där vi är, tänk att du sitter på ett fik och att du får ett sms om du önskar ta emot ditt paket just där och då – skulle detta passa just dig? Eller varför inte till jobbet eller bakluckan på din bil, valfriheten är din som kund och våra retailers får bygga lösningar för att attrahera just dig och mig.
Framtidens butik och Shop-in-Shop
Att tillägga är att utöver mässan som sträcker sig från söndag morgon till tisdag kväll så pågår olika mötesaktiviteter på kvällstid redan från lördagen där oftast tillverkare bjuder in en brokig skara av olika slutkunder tillsammans med oss partners som till vardags kan vara värsta konkurrenterna men under dessa aktiviteter så pratas det mer om visioner, olika former av lösningar och byggs broar som sedan kan användas i vardagen på hemmaplan. Ett tydligt samtalsämne var framtidens butik och samarbeten för att t.ex. köra Shop-in-Shop lösningar och med det skapa ett mervärde för konsumenten.
Sayonara och på återhörande!