2018-05-31

Fokus på hållbara innovationer, mångfald och ett digitalt mindset

Atea Bootcamps första dag bjöd på inspiration och diskussioner om hur det är möjligt att skapa fler hållbara innovationer. För att lyckas behöver vi tänka som globala medborgare, acceptera ständig förändring, landa i vårt Massive Transformative Purpose – och vi kan inte längre aktersegla. Välkommen till Bootcamp!

Illustrerad bild där Atea Bootcamp står i sanden

Från scenen på Atea Bootcamp ser man hela publikhavet: åttahundra förväntansfulla deltagare. De flesta jobbar som någon slags ledare inom it. Magnus Sallbring, kultur- och marknadsdirektör på Atea inleder med en lite bekymrad min.

Vill slå rekord varje år

– Vi funderade länge på hur sjutton vi skulle kunna bräcka förra årets event, då vi firade tio år. Men så kom vi på det. Vädret! Om vi låter det blir riktigt, förbaskat varmt – då kan årets Atea Bootcamp blir det bästa hittills, säger Magnus Sallbring och sveper med handen ut mot den milslånga, vita, stranden som syns utanför fönstren.

Överst: Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige
Under: Peter Falk, Chef Affärsutveckling och Innovation Atea

Viktigt att skräddarsy innovation

Plötsligt växlar vädret till mörka moln, hårda vindar och åska. Inte utomhus, men på scenen. Ateas vd Carl-Johan Hultenheim delar en story från när han gjorde värnplikten inom marinen och gick på grund eftersom han akternavigerade, alltså följde en båt som hade andra förutsättningar än hans egen. Han drar en parallell till it-världen. Det är svårt att lyckas när du försöker kopiera någon annans lösning: du behöver utgå från din egen verksamhets förutsättningar om du vill lyckas.

Vill du designa ditt barn?

Temat för årets Bootcamp är Hållbar Innovation. Peter Falk, chef för Atea Innovation, intar scenen och bombarderar publiken med frågor. Hur många här inne vill leva till 200 år? Hur många vill designa sitt ofödda barn? Hur många älskar förändring? Frågorna utgör grunden för spaningar och resonemang om allt från biogenetiks till kryptovaluta och teknologisk singularitet (den tidpunkt då maskiner är smartare än människor).

Höjdpunkter från onsdagens Atea Bootcamp!

Mest provocerande

”Vågar du ta reda på din dödsdag?” undrade Peter Falk, chef för Atea Innovation och erkände att han själv ännu inte vågat skickat ett DNA-prov till USA för att ta reda på det.

Mest lönsamt

”Att möta människor som tycker annorlunda, kommer från en annan bakgrund och har andra värderingar, det är ofta frustrerade och slitsamt. Men det är värt det. Du kommer att bli mer kreativ och lönsam. Lesley Slaton Brown, Chief Diversity Officer på HP.

Flest skratt

”Tänk dig att du vaknar på morgonen, går fram till spegeln och får en diagnos. I Holland pågår utveckling av speglar som kan ställa medicinsk diagnos”. Claudia Olsson, Exponential och Young Global Leader.

Smälta intryck på stranden

Efter förmiddagens inspirationspass var det dags för gående möten på stranden. Där fick deltagarna själva fundera över hur den rusande teknikutvecklingen har – eller kommer att – påverka deras verksamheter. Patric Johansson är it-chef på Nordic Paper och resonerade kring hur AI och Deep Learning påverkat hans egen verksamhet.

– Förr var det erfarna gubbar som gick runt och lyssnade på maskinerna för att avgöra när de behövde underhåll. Idag berättar maskinerna själva när de behöver service. Men en mer utförlig analys av den data som vi samlar på oss, det är nästa steg för oss, säger han.

Lesley Slaton Brown

Mångfald för hållbar innovation

Smart teknik är en förutsättning för hållbar innovation. Men utan kreativitet, samarbetsvilja och förmågan att ta tillvara på erfarenheter från människor med olika bakgrund, kommer vi inte långt. Lesley Slaton Brown, Chief Diversity Officer på HP, bjöd på fakta och resonemang om vinsterna med mångfald på alla nivåer.

– Mångfald gör att vi tjänar mer pengar, vi förstår våra kunder bättre, det är positivt för kreativitet och innovationskraften och det hjälper oss att attrahera och behålla de främsta talangerna, slår Lesley Slaton Brown fast.

Hitta din Massive Transformative Purpose

Dagens sista talare, Claudia Olsson, har en imponerade meritlista – hon är en driven entreprenör som utsetts till ”ung, global ledare” av World Economic Forum, har varit rådgivare åt utrikesdepartementet, studerat vid Singularity University på Nasa campus i Kalifornien och fördjupat sig i robotik i Sydkorea. Claudia spanar långt in i framtiden och bjuder på insikter som hjälper åhörarna att driva utvecklingen. Det finns en fråga som hon vill att vi lägger extra mycket energi på att formulera ett svar på; Vilken är din verksamhets Massive Transformative Purpose? Det innebär att effekten av att samlas runt ett gemensamt syfte och mål blir att vi jobbar mer fokuserat och når resultat snabbare.

Att få bolla idéer

Kvällen avslutas med mingel, mat och en hitkavalkad levererad av The Soul Company som bjuder på så mycket tryck i röster och blås att till och med de mest inbitna hårdrockarna börjar dansa. Under kvällens mingel frågar jag deltagarna vad som varit bäst med den första dagen. Bland svaren är det några formuleringar som återkommer gång på gång:

”Att få lyfta blicken, talarna, inspirationen, att få bolla idéer med andra it-aktörer – och så det somriga, underbara vädret!”